>
![](https://static.srr.ro/images/articles/15/art-img1-3833071-rco.jpg)
You need Flash Player 8 or newer to listen to this
clip.
|
AUDIO. Interviu cu Cristian Andriș, director artistic al Romanian Chamber Orchestra
În cadrul Galei MUSICRIT, Romanian Chamber Orchestra a primit Premiul de Excelență. Ce însemnătate are această distincție pentru ansamblul al cărui director artistic sunteți?
În primul rând, este o recunoaștere a muncii pe care am depus-o în ultimii 6 ani. Este o muncă enormă la fiecare proiect, deoarece noi nu suntem o instituție publică, ci fiecare proiect trebuie gândit în parte. Realizăm turnee de concerte, trebuie să organizăm toți acești muzicieni minunați care vin atât din diaspora, cât și din țară și dificultatea cea mai mare pe care o avem an de an este dată de faptul că lucrurile, în general în occident, se planifică cu 2-3 ani în avans, iar noi încercăm să compensăm această distanță de timp între ceea ce se întâmplă în România an de an, cu un decalaj de 2-3 ani cum se întâmplă lucrurile în occident. Asta este dificultatea proiectului. Și faptul că reușim în fiecare an să realizăm acest proiect și să cântăm în săli cât mai importante este un lucru extraordinar pentru noi. Acest concert de la Concertgebouw a însemnat foarte mult și acest premiu vine ca o recunoaștere a faptului că acest ansamblu, în peisajul muzical românesc și internațional, începe să fie din ce în ce mai cunoscut și apreciat.
Cum a pornit proiectul Romanian Chamber Orchestra?
Ideea de bază a început deja din perioada studiilor pe cre le-am realizat atât eu cât și fratele meu în occident. Și, discutând cu toți românii care studiau în occident, toți și-au dorit la un moment dat să se întoarcă acasă sau să contribuie la viața muzicală din România și tot timpul au spus ce minunat ar fi dacă am avea și noi un proiect asemănător cu ceea ce se întâmplă, nu știu, la Budapest Festival Orchestra sau la Lucerne Festival Orchestra, prin care să ne implicăm și noi în țară.
Fiind colegi de liceu cu maestrul Cristian Măcelaru, i-am prezentat și maestrului această idee și a îmbrățișat-o și el din momentul în care i-am transmis-o. Și a durat cam 2 ani până să găsim o dată în calendarul maestrului Cristian Măcelaru când să realizăm acest prim proiect, în 2019.
Astfel, am început să dezvoltăm proiectul și să avem din ce în ce mai multe oportunități de a ne întâlni și de a realiza lucruri pentru România. Iar acum, obiectivul nostru principal este să promovăm România în lume prin intermediul acestei orchestre, deoarece toți muzicienii sau marea lor majoritate sunt recunoscuți și pe plan internațional, însă activând în orchestre din occident, acolo în fiecare orchestră sunt 20-30 de nații, iar ei nu sunt recunoscuți drept formați în România sau născuți în România, ci reprezintă acel ansamblu. Astfel, noi ne-am gândit că ar fi foarte frumos, nu pe latura naționalistă, ci pe latura în care să arătăm că muzicienii români au un nivel foarte înalt.
Ați putea să ne povestiți câte ceva despre activitatea ansmblului în anul 2024? Ați menționat deja, bineînțeles, proiectul "Way to Concertgebouw". Dacă puteți să ne dați mai multe detalii...
În 2024, am avut acel turneu cu orchestra intitulat "Way to Concertgebouw", în care am realizat în total 5 concerte. Am fost la Timișoara, la Lugoj, la Chorin în Germania, la Amsterdam și la Koblenz în Germania. Pe lângă acestea, noi am dezvoltat proiectul de fapt în 3 direcții distincte: cea de orchestră de cameră (așa ne-am și născut), însă datorită faptului că dimensiunea ansamblului a devenit din ce în ce mai mare în toți acești ani, începând cu 2025, proiectului nostru i se va oferi și o nouă titulatură, Romanian Symphony Orchestra, iar pe partea camerală, am dezvoltat Romanian String Quartet. Astfel, în funcție de evenimentele la care vom participa, proiectul nostru va avea 3 direcții distincte, toate sub aceeași cupolă.
De asemenea, un turneu din anul 2024, intitulat "Freedom of Music", a fost realizat de Romanian String Quartet. Iar concertul de Ziua Națională a României de la Lisabona, din 2024, a fost realizat de Romanian String Quartet, precum și un turneu în Banat, în același an, în care am fost prezenți în varianta de cvartet. Nouă, această variantă de cvartet ne va oferi o mobilitate și mai mare pe lângă cea de orchestră de cameră și cea de orchestră simfonică.
Ce altceva pregătiți pentru anul 2025?
Pentru 2025 pregătim 3 turnee. În acest moment, lucrăm în 3 direcții distincte. Ceea ce pot să vă spun la ora actuală, ceea ce este confirmat, vom reveni în Germania cu un turneu în luna noiembrie. Ce aș mai putea să spun cu privire la cea de-a treia direcție a proiectului nostru, de Romanian String Quartet... dorim ca în viitorul apropiat să înregistrăm cvartete ale compozitorilor români, care nu au fost până acum foarte cunoscute sau unele poate nu au fost deloc cântate cu toate că au o valoare foarte mare din punctul nostru de vedere. Un exemplu în acest sens este Mihail Andricu. Partea I din cvartetul acestuia am cântat-o chiar în cadrul Galei Premiilor MUSICRIT și ne propunem ca în viitorul apropiat să-l promovăm în special pe acest compozitor și, de asemenea, pe Sabin Drăgoi.. În urma galei, deja am primit două invitații pentru varianta de cvartet, să cântăm în două festivaluri importante, în viitor.