>

You need Flash Player 8 or newer to listen to this
clip.
|
AUDIO. Interviu cu dirijorul Gabriel Bebeșelea
Gabriel Bebeșelea revine la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio miercurea aceasta. Programul serii cuprinde lucrări mai rar auzite pe scenele românești: Uvertura în do major de Fanny Mendelssohn, Concertul în re minor pentru vioară şi orchestră de coarde din creația fratelui său, Felix Mendelssohn, și Simfonia nr. 1 în re major D82 de Franz Schubert. Solist va fi violonistul Valentin Șerban. Despre acest concert, un interviu oferit de Gabriel Bebeșelea:
Știu că obișnuiți să acordați o atenție deosebită alcătuirii programelor pe care le dirijați. Pentru miercuri seară propuneți publicului Uvertura în Do major de Fanny Mendelssohn, Concertul în re minor pentru vioară și orchestră de coarde de Felix Mendelssohn, împreună cu solistul Valentin Șerban, și Simfonia nr. 1 în Re major din creația lui Franz Schubert. Care este firul roșu al acestui program?
Ideea centrală a acestui program este muzica scrisă de copii-minune, dar care au avut un sfârșit tragic. Piesa centrală de la care am pornit construcția întregului program este Concertul pentru vioară în re minor de Felix Mendelssohn, pe care îl vom realiza alături de extraordinarul violonist Valentin Șerban, câștigătorul Concursului "George Enescu". Acest concert a fost scris de Felix Mendelssohn pe când avea 12 ani - o piesă care a fost mai bine de un secol neglijată și uitată, fiind descoperită de Yehudi Menuhin. Nu este celebrul său concet în mi minor care este binecunoscut și apreciat de public, ci este un concert de tineret în care deja se simte această pânză tipică lui Mendelssohn, se simt acest filigran și aecastă atenție pentru detalii tipice lui. În deschidere, am considerat extrem de oportun să realizăm o uvertură care este mult prea rar cântată - Uvertura în Do major de Fanny Mendelssohn, sora lui Felix. Asemeni lui a fost un copil-minune. A desfășurat o activitate concertistică împreună cu fratele său extrem de vastă, încă din copilărie. Poate fi făcută chiar și o paralelă între frații Mozart, între Wolfgang Amadeus și sora lui, Nannerl. Mai există o legătură extrem de importantă între cei doi - din păcate finalul tragic, și anume Fanny care a fost și dirijoare, în timpul repetițiilor pentru "Prima noapte a Valpurgiei" compusă de fratele său, de Felix Mendelssohn, a suferit un atac cerebral și a decedat în urma acestuia. La mai puțin de șase luni, moare și Felix Mendelssohn, dar nu înainte de a finaliza Cvartetul nr. 6 care a fost dedicat memoriei surorii lui. Ei bine, partea a doua a concertului este într-o antiteză totală pentru că este o simfonie scrisă de Schubert pe când avea 16 ani. Este o muzică extrem de plină de vitalitate, extrem de plină de energie, dar mai ales de ceea ce vom sesiza mai târziu în Schubertul liedurilor și Schubertul Simfoniei Neterminate și a Marii simfonii în do major.
Cum ați comenta asemănările stilistice dintre lucrări?
Trăind în aceeași casă, cei doi frați au scris o muzică foarte asemănătoare din punct de vedere stilistic, dar cu particularitățile fiecărei personalități în parte. Există din punct de vedere stilistic o legătură strânsă și cu muzica lui Schubert, pentru că vorbim tot despre romantismul incipient. Iar Felix Mendelssohn a fost unul dintre principalii promotori ai muzicii lui Schubert după ce Robert Schumann a redescoperit-o și a dus multe dintre manuscrisele sale la Leipzig; aceste lucrări au fost dirijate chiar de Mendelssohn.
Cum priviți revenirea la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio?
Mă bucur de fiecare dată să revin, pentru că este un repertoriu extrem de atractiv. Sunt foarte preocupat de aceste lucrări care necesită un aparat orchestral mult mai mic și atunci aplecarea asupra detaliilor poate fi mai mare. Sunt genuri de repertorii în care mă simt extrem de bine pentru că putem să descoperim frazarea, putem să mergem foarte, foarte adânc în ceea ce înseamnă microstructura unei lucrări.
Ce ne puteți spune despre colaborarea cu violonistul Valentin Șerban?
De Valentin Șerban mă leagă o colaborare mai intensă. Am colaborat în mai multe concerte - în dublă ipostază, atât ca solist, cât și în calitate de concert maestru al Filarmonicii "George Enescu". De fiecare dată este o mare plăcere să colaborez cu Valentin, pentru că este un muzician, după cum am spus și mai devreme, la care apreciez că se apleacă asupra detaliilor și că violonistica sa extrem de plină de virtuozitate este întotdeauna subordonată muzicalității.