>

Archived : 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Interviu cu tenorul Ioan Hotea

Tuesday, 11 February 2025 , ora 13.11
 

"Recviemul" de Giuseppe Verdi poate fi ascultat săptămâna aceasta pe scena Ateneului Român, în cadrul concertelor programate joi, 13 februarie, și vineri, 14 februarie 2025. Între soliști se numără și tenorul Ioan Hotea, care a stat de vorbă cu colega noastră, Ioana Țintea.

Ioan Hotea, pentru început, ce amintiri păstrați de la prima întâlnire cu partitura Recviem-ului de Verdi?

Am cântat Recviemul de Verdi la Wiesbaden în 2015. Aveam 25 de ani. Eram tocmai câștigător al Operaliei și mi s-a propus, alături de Filarmonica din Wiesbaden să interpretez partitura de Verdi. La momentul respectiv am considerat-o piatră de temelie. Este o partitură foarte complexă, pentru că Verdi a compus Recviemul deja la maturitate. Este extrem de complexă din toate punctele de vedere și necesită toate armele posibile ale unui cântăreț, toată țesătura, de la piano pianissimo până la forte fortissimo și sotto voce, toate nuanțele posibile le regăsim în Recviem. În plus de asta, orchestra este extrem de mare, dublu cor și instrumente de intensitate ș.a.m.d.


Ingemisco, aria tenorului este o rugăciune plină de speranță și emoție. Din punct de vedere vocal, care sunt cele mai mari provocări în interpretarea acestei secvențe solistice?

Cum am spus, ai nevoie de toate armele posibile pentru a interpreta partea de tenor și nu numai. Toate celelalte voci sunt extrem de complexe, deci ai nevoie de capacități tehnice grozave pentru a interpreta partitura la un înalt nivel.


Ce vă inspiră cel mai mult la muzica lui Verdi, mai ales în contextul acestei lucrări sacre, comparativ cu operele sale?

Pentru mine este destul de operistic scris, pentru că are o teatralitate și o dramaturgie de la primul număr până la ultimul. Sunt scrise ca și niște arii de operă, au un fir narativ. Verdi reușește să creeze intensitatea unei arii și a unei acțiuni în Recviem din punctul meu de vedere.


Care este relația dumneavoastră cu repertoriul vocal simfonic sacru? Există alte lucrări din acest gen pe care
ați dori să le interpretați în viitor?

Tocmai am cântat la Iași Messiah de Handel, am cântat și Marea Misă și Recviemul de Mozart.


Vă regăsiți în acest repertoriu vocal-simfonic?

Cu siguranță, da. Muzica sacră crește un artist și un cântăreț de operă și mă interesează să îmi extind cât mai mult aripile în mai multe direcții.


După cele două concerte
de la Ateneul Român care sunt planurile dumneavoastră pentru 2025? Urmează debuturi importante sau roluri la care țineți în mod special?

Îmi doresc în aceeași măsură să intru și în repertoriul de lied și pregătesc un program destul de variat pentru mai multe teatre din Germania, de la Frankfurt, Wiesbaden, Stuttgart și este posibil să fie și la Ateneu în viitor, un repertoriu de lied universal, compozitori italieni, francezi, ruși și români, bineînțeles. Urmează să mă întorc în Germania pentru o premieră de "Elixirul dragostei" la Bonn. Acesta este proiectul care urmează imediat după acest Recviem de Verdi de la București.


Cu ce gânduri așteptați reîntâlnirea cu publicul de la București?

Pentru mine este o onoare să mă întorc la București. Ateneul Român are o încărcătură emoțională deosebită pentru mine, mă simt foarte bine acolo din toate punctele de vedere, și acustic. Bucuria întoarcerii mele pe scenele bucureștene este cu atât mai mare, deoarece am studiat aici, sunt oarecum produsul școlii bucureștene de canto. Cariera mea a început la opera din București și la fel și pe scena Ateneului Român. Să mă întorc după o perioadă de 12 ani este extrem de emoționant.


Interviu realizat de Ioana Țintea