>

Archived : 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Festivalul Enescu 2025 - interviu cu jurnalista australiană Mairi Nicolson

Monday, 15 September 2025 , ora 15.56
 

Mairi Nicolson este jurnalistă și realizatoare de emisiuni de muzică clasică la postul de radio ABC Classic din Australia. Între anii 1988-1997 și-a desfășurat activitatea în Marea Britanie, la BBC Radio, prezentând inclusiv mai multe ediții ale Festivalului "BBC Proms" și însoțind Orchestra "BBC Philharmonic" în turnee în Europa și Statele Unite. În prezent, este și ghid de tururi culturale pentru Renaissance Tours Australia, aducând grupuri de australieni la București pentru Festivalul Internațional "George Enescu". Mairi Nicolson ne-a oferit, cu ocazia acestei ediții, un interviu despre experiența sa la festival și despre modul în care australienii percep evenimentul.


Aș dori să ne spuneți câteva cuvinte despre istoria dumneavoastră cu Festivalul Internațional "George Enescu".

Am venit aici prima dată în 2013 pentru o săptămână. Lucrez și pentru pentru o agenție australiană de turism - este vorba despre călătorii culturale. Așadar, am petrecut o săptămână în București, la Festivalul Internațional "George Enescu", apoi am mers în Ungaria și am participat la un eveniment important al Orchestrei Festivalului din Budapesta. A fost o experiență foarte specială. Prima mea impresie despre festival a fost "Ce este această bijuterie secretă din estul Europei?". Nu auzisem niciodată de acest eveniment până atunci, dar am revenit în 2015, în 2017, 2019, 2023 și acum, în 2025.


Cum credeți că s-au schimbat lucrurile? Ce evoluție ați văzut în acești ani?

În tot acest timp, mai mult de 10 ani, bineînțeles că am văzut multe schimbări în București, multe clădiri frumoase au fost restaurate, iar acum orașul arată mult mai prosper. Oamenii par, la rândul lor, mult mai prosperi. Totuși, în ceea ce privește festivalul, cred că întotdeauna a existat o fundație solidă. Evident, anul acesta se împlinesc 70 de ani de la moartea lui George Enescu și mi se pare remarcabil că, în ultimii ani, în special, festivalul s-a dezvoltat, iar nivelul orchestrelor, al ansamblurilor, al soliștilor și al tuturor invitaților care vin aici este unul tot mai înalt. Cred că este un eveniment unic în lume, iar faptul că durează aproape o lună este extraordinar, mai ales în aceste vremuri dificile, cu un război la graniță, cu o economie într-o poziție precară. Simt că oamenii din România au un "spirit" deosebit - iubesc muzica, vor să cânte, să danseze, să creeze. Cred că este vorba despre un "spirit latin" foarte dezvoltat: Iubiți viața și știți să vă bucurați de ea.


Ce v-a plăcut cel mai mult la această ediție? Ați observat noutăți sau reinterpretări?

Cred că, în primul rând, noua conducere a festivalului este foarte impresionantă. În cadrul vizitelor anterioare, stăteam de vorbă cu Mihai Constantinescu, foarte generos cu timpul său, care ne povestea despre istoria festivalului și despre cum l-a dezvoltat uimitor, iar acum o avem pe Cristina Uruc, managera Artexim, și pe dirijorul Cristian Măcelaru, un director artistic foarte comunicativ, expresiv și entuziast. Cred că este o decizie genială alegerea unui dirijor român care are foarte multă experiență și în afara României, pentru a îi încredința frâiele festivalului. Evident, amândoi au multe idei noi. Îmi place faptul că văd atât de mulți tineri la concerte, atât de atenți, cunoscători și iubitori de muzică. Se aranjează ca și cum ar merge la club, dar merg să asculte un concert simfonic de două ore. Organizatorii introduc în festival elemente precum cluburi de noapte târzii, dar și concerte pentru familie. Publicitatea este mai actuală, pentru a arăta că muzica clasică este pentru toate vârstele și pentru fiecare etapă a dezvoltării umane. Sunt nerăbdătoare să mă întorc peste doi ani și să văd cu ce idei vor mai veni organizatorii. Sper ca atunci voi putea asculta aici și un ansamblu australian. Acesta este visul meu.


Unul dintre scopurile festivalului a fost ca piesele lui George Enescu să fie cântate de orchestre străine și păstrate în repertoriu.Ce impact credeți că are acest festival asupra memoriei compozitorului și asupra recunoașterii sale pe plan mondial?

Cred că evoluția este una bună. Am fost aici când Vladimir Jurowski era director artistic al festivalului și a dirijat "Oedipe", singura operă a lui Enescu. A fost prima dată când am auzit această lucrare, dar a dirijat-o și în afara României. Era foarte pasionat de muzica lui George Enescu, ceea ce nu putea fi decât un lucru bun, pentru că povestea compozitorului este una sfâșietoare. Pentru mine el întruchipează situația României, influențată, atât de est, cât și de vest. Enescu era un compozitor internațional și un interpret multi-talentat, fiind inclusiv dirijor. Muzica lui era modelată de multiple influențe din viața sa, dar la baza creației sale a fost moștenirea românească. Este uimitor că Rpomânia comemorează astăzi amintirea acestui compozitor internațional și că atâtea ansambluri străine vin aici să-i cânte muzica. Tind să cred că am auzit fiecare piesă pe care a scris-o și care a fost descoperită și cântată. În plus, Cristian Măcelaru a înregistrat primele trei simfonii ale lui George Enescu pentru casa de discuri germană "Deutsche Grammophon" cu Orchestra Națională a Franței. Cred, după cum am spus, că evoluția este una deosebită, pentru că este nevoie și de astfel de înregistrări care să poată fi difuzate la posturile de radio.


Concertele din Festivalul Internațional "George Enescu" vor fi difuzate și în Australia, prin intermediul Uniunii Europene de Radio și Televiziune (EBU).

Acest lucru este excepțional, deoarece atunci când mă voi întoarce în studiourile de radio din Melbourne, vom difuza câteva concerte de la Festivalul Enescu. Sunt bucuroasă să știu, atunci când voi auzi acel concert, că și eu am fost acolo. Cred că sunt un fel de ambasador al festivalului în Australia, pentru că la fiecare doi ani aduc un grup de australieni aici. De câteva ori am venit pentru tot festivalul: am adus două grupuri pentru câte două săptămâni, Cred că oamenii din Australia nu cunosc România, dar se simt foarte bine aici. Membrii grupului cu care am venit acum sunt impresionați de nivelul muzical ridicat, de amploarea și varietatea festivalului, de cele două săli principale în care au loc evenimentele, dar și de Sala Radio, unde am ascultat o interpretare excepțională a operei "Flautul fermecat" de Wolfgang Amadeus Mozart, oferită de "Deutsche Kammerphilharmonie" din Bremen. Australienii apreciază foarte mult atitudinea prietenoasă a oamenilor din România, iar calitatea tuturor concertelor din festival este foarte, foarte înaltă.


În încheiere, ați dori să transmiteți un mesaj ascultătorilor din România?

Absolut. Aș dori să spun că trebuie să prețuiți acest festival. Nu am mai văzut un alt astfel de eveniment nicăieri în lume. Lucrez în domeniul muzicii clasice, atât cu muzicieni, cât și în radio, de aproape 50 de ani. Am realizat transmisiuni pentru BBC, inclusiv de la "BBC Proms", un festival de foarte mare amploare. Festivalul Internațional "George Enescu" este, însă, unic datorită numelui compozitorului, dar și pentru că este un eveniment central într-un oraș atât de frumos. Muzicienii îmi spun cât de mult le place să participe la acest eveniment, nu doar pentru artiștii cu care au ocazia să se întâlnească, dar și datorită vouă, datorită publicului. Faptul că iubiți muzica se simte, iar ei apreciază enorm asta - să aibă 4000 de oameni în Sala Palatului, toți în picioare. Așa că vă rog să continuați să susțineți acest festival, pentru că este o "bijuterie" cu adevărat prețioasă.

Cristina Cîrjan