>
        | 
               You need Flash Player 8 or newer to listen to this 
                clip. 
             | 
          
AUDIO. Interviu cu pianista Elisabeth Leonskaja
Elisabeth Leonskaja (născută în 23 noiembrie 1945) - una dintre cele mai importante pianiste ale timpului nostru, câștigătoare în 1964 a Premiului I la Concursul Internațional "George Enescu", victorie care a marcat începutul carierei sale internaționale - va susține un concert la Ateneul Român luni, 3 noiembrie, la ora 19.00. În program - ultimele trei sonate pentru pian de Ludwig van Beethoven.
  Stimată doamnă Elisabeth Leonskaja, ce amintiri și emoții vă leagă de București?
București a fost primul oraș în care am primit un premiu I: a fost primul pas în viitorul meu profesionist. De atunci, din prima zi, am iubit Bucureștiul! Iubesc culoarea aerului, oamenii, iubesc energia orașului, îmi este drag în orice vreme... În toți acești ani, când am fost la București, am prins timpuri foarte diferite... îmi aduc aminte, după revoluție, orașul era cu totul sărăcit, iar blocurile erau găurite de gloanțe... Acum s-au schimbat multe, însă nu s-a schimbat un singur lucru: dragostea și pasiunea publicului bucureștean pentru muzică. Și este un lucru minunat! Cât înseamnă doar Festivalul Enescu! Câte orchestre internaționale au venit la dumneavoastră, câți soliști! Și această remarcabilă tradiție a rămas.
  La Ateneul Român veți interpreta ultimele trei sonate de Beethoven. De ce ați făcut această alegere?
De foarte mult timp am vrut să interpretez la București aceste trei ultime sonate de Beethoven. Este unul din programele mele cele mai iubite. Poate că este și cel mai scurt, ca durată. Cânt aceste sonate fără pauză, ceea ce înseamnă în jur de o oră și 10 minute; însă prin intensitate, profunzime și elevație, prin ceea ce îmi cere această muzică, aproape că nu l-aș putea compara cu niciun alt program.
  Cum ați putea explica conținutul acestor sonate unui ascultător obișnuit?
Aș putea spune așa: este atât de departe de noi, dar este atât de "în inima noastră" și este atât de apropiat inimii fiecărui om! Și le-aș mai spune celor din public: imaginață-vă ce gest eroic de neînchipuit al acestui geniu care nu mai auzea nimic de multă vreme, pentru care mediul acustic nu mai exista deloc, să conceapă astfel de compoziții fenomenale!
  Ce ne învăța astăzi muzica lui Beethoven?
...umanitate, mai înainte de orice! Conține atâta umanitate - nesfârșită, atâta bărbăție, atâta lirism, atâta umor. Are în ea absolut tot ce l-ar putea crea pe om, și să facă din fiecare om - un om.
  Cântați Beethoven de  mulți ani. S-a schimbat ceva în percepția dumneavoastră asupra muzicii sale? 
Percepția? Nu! Doar sper că lucrez mai bine asupra acestui text sau... cu acest text. Aș putea spune că văd acum mai mult decât vedeam înainte. Și dacă văd, atunci și aud...
  Având în vedere experiența uriașă pe care o aveți ca pianistă și pedagog, cum apreciați evoluția artei pianistice în prezent? Ce vă place și ce nu?
Cred că în această evoluție toți suntem deja, ca să spun așa, "Rolls-Royce-uri". Toți au o tehnică incredibilă, toți sunt virtuozi, tuturor le place muzica "în manieră proprie" și acest lucru ar trebui să rămână pentru fiecare. Dar eu cred că hotărâtor este, în toate, un singur cuvânt: talentul. Talentul și devotamentul fiecăruia pentru lucrul său.
Ce înseamnă talent pentru dumneavoastră?
Talentul este ceea ce e dat de Dumnezeu. Sau de natură, cum doriți! Ce nu poți lua cu forța și asupra a ce trebuie să lucrezi. În cartea Mariei Iudina am găsit o fotografie a profesorului ei, Nikolaev, cu o inscripție: "Marusei - demnă purtătoare a talentului ei". Asta e tot! Cu cât mai mult talent are omul, cu atât mai mult trebuie să muncească!
Cum poate fi contabilizat acest talent în cadrul unor concursuri, de pildă?
Concursuri? Eu niciodată nu particip în jurii. Am fost o singură dată și mi-a ajuns! Și nu aș vrea să spun dacă a fost corect sau incorect; nu asta ar fi important. Eu cred că și eu însămi aș putea da o notă nedreaptă, pentru că suntem diferiți în fiecare zi; putem fi obosiți sau iritați... Și o asemenea greșeală nu aș vrea să fac. Nu vreau să judec muzicieni tineri! Am un respect prea mare pentru ei. Nu vreau să judec într-un mod care să le afecteze viața...
 Ce rol joacă muzica clasică în lumea contemporană?
Nu știu ce rol joacă, pentru că un număr uriaș de oameni nici nu știu ce înseamnă asta... Dar, că nu o poți extermina și că muzica clasică este eternă - sunt convinsă, pentru că ea conține frumusețea ideală și puritatea de care omenirea are atâta nevoie. Mulți muzicieni s-au exprimat în acest sens. De pildă, Sir Colin Davis, care a spus: "Ce ar fi sufletele noatre, doar ele, fără muzică? Deșerturi!"













