>

Archived : 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Interviu cu pianista Axia Marinescu

Tuesday, 18 November 2025 , ora 12.53
 

Festivalul "Un Weekend în Est" are loc la Paris, în perioada 18 noiembrie - 1 decembrie, iar ediția de anul acesta celebrează orașul București și cultura românească. Concertul de deschidere o aduce pe scenă pe pianista Axia Marinescu, miercuri, 19 noiembrie, la Théâtre de l'Alliance Française. Despre acest eveniment, dar și despre activitatea sa recentă, artista a vorbit într-un interviu realizat de Cristina Cîrjan

Concertul de miercuri, 19 noiembrie, deschide festivalul "Un weekend în Est", la Paris. Ce înseamnă pentru dumneavoastră să cântați în deschiderea unui eveniment de asemenea anvergură, dedicat culturii românești?

Este o mare bucurie, pentru că acest festival se află la cea de a IX-a ediție. Fiecare ediție este dedicată unei țări din Europa Centrală și de Est. A început cu Polonia în primul an și, de-a lungul timpului au fost prezente alte țări, iar, anul acesta, a venit rândul României. Eu am asistat în trecut la diverse evenimente din cadrul acestui festival. Bineînțeles că acum sunt foarte fericită să deschid toată această pleiadă de evenimente care se va întinde pe parcursul a câtorva săptămâni. Sunt foarte bucuroasă să mă aflu și în compania actriței Annie Dutoit-Argerich și a regizorului Cristian Mungiu, care patronează festivalul din acest an. Deschiderea va fi un eveniment foarte original.


Veți interpreta lucrări de Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert și Claude Debussy. Cum ați ales acest program și cum considerați că se potrivește contextului festivalului, ca o prefață muzicală?

Cum vă spuneam, această deschidere este concepută sub o formă foarte originală. Organizatorii și-au dorit să imagineze un concert-spectacol. De aceea, va fi prezentă și Annie Dutoit-Argerich, care va recita mai multe fragmente din piesa de teatru "Regele moare" de Eugen Ionescu. De altfel, cred că în deschidere va spune câteva cuvinte și fiica al lui Eugen Ionescu, Marie. Am ales acest program tocmai pentru a rezona cu etos-ul acestei piese, "Regele moare", care este una dintre cele mai profunde piese pe care le-a scris Eugen Ionescu și, în același timp, are o simbolistică foarte amănunțită, iar Mozart, Schubert, Debussy, Bach sunt compozitori care converg pe acest fir roșu al simbolisticii.


Ați început studiul pianului la vârsta de cinci ani în București și ați continuat perfecționarea la Conservatorul din Lausanne și la Conservatorul Regal din Bruxelles. Ați obținut și o diplomă în filozofie la Universitatea din Paris. Cum se îmbină această pasiune pentru filozofie cu activitatea dumneavoastră pianistică?

Eu aș spune nu doar că se îmbină, ci se condiționează reciproc, pentru că filozofia, până la urmă, este un act estetic, este frumosul gândirii, iar frumosul, bineînțeles, se reflectă și în muzică. Ambele converg în această dimensiune a esteticii și cred că un artist nu poate fi complet dacă nu se raportează la lumea ce-l înconjoară și din alte puncte de vedere, nu doar cel muzical. Filozofia este, poate, cea mai completă fațetă a universului în care trăim și prin filozofie ajungem să îl cunoaștem mult mai bine.


Organizați conferințe și masterclass-uri în Europa și în Asia, împărtășind cunoștințele dumneavoastră muzicale tinerilor din întreaga lume. Cum percepeți rolul acestor întâlniri între copii și artiști de renume în formarea noilor generații de muzicieni?

Este esențial. Eu cred că am avut norocul, privilegiul, ca atunci când eram elevă, să am contact cu anumite personalități - nu neapărat contact direct, dar să am acces la ce scriau, la ce vorbeau. Acest contact este definitoriu, pentru că, pe lângă faptul că deschide orizonturi noi, oferă și direcții clare în drumul pe care vrei să îl parcurgi. Cu toții știm, copiii sunt permeabili la informație, la cultură. Cred că este vârsta propice la care anumite reflexe de gândire, de percepție se pot forma rapid și foarte profund. Așadar, bineînțeles că pentru mine este o profesie "de credință", dacă o pot numi așa. Îmi doresc să transmit atât cât pot copiilor și melomanilor de vârste mai avansate.


Anul acesta ați susținut numeroase concerte și recitaluri în întreaga lume, în special în Paris și în București. Printre acestea, au fost momente recente care v-au impresionat sau care v-au adus satisfacții deosebite?

Da, chiar acum o lună. Este vorba despre un proiect pe care l-am dezvoltat de ceva timp și care a ajuns, în sfârșit, să fie pus în scenă. Este un spectacol-concert, dedicat lui Jean-Jacques Rousseau, care, bineînțeles, este foarte cunoscut ca filosof, dar poate puțini dintre noi știm că a fost și un mare muzician. El a inventat un sistem de notație muzicală cu totul nou la vremea sa, a scris opere și foarte multă literatură muzicală. Este o idee pe care mi-am dorit să o dezvolt încă de când eram studentă la filozofie. Am reușit acum, am lucrat cu un actor de la Comedia Franceză și cu un regizor, tot de la Comedia Franceză. Ne-am imaginat un scenariu bazat pe textele lui Rousseau, pe care le-am îmbinat cu muzică și a rezultat un spectacol-concert. Acest proiect îmi este foarte drag și a fost realizat luna trecută. Am avut spectacolul-pilot. Acum vom începe un turneu în toată Franța și se preconizează câteva evenimente și în alte țări. Sper să îl putem cânta și juca o perioadă cât mai lungă.


Ați cântat pe scene prestigioase de la o vârstă timpurie. La doar 11 ani, ați debutat pe scena Sălii Radio, alături de Orchestra Națională Radio. Cum vă amintiți această experiență și ce impact a avut asupra carierei dumneavoastră?

Pentru mine a fost fundamentală acea experiență, la vremea respectivă - primul concert cu orchestra. Am cântat un concert de Wolfgang Amadeus Mozart - Concertul nr. 23 în la major. Acel eveniment mi-a deschis contactul cu publicul. Mai avusesem acest contact și înainte, dar ocazia de a cânta cu o orchestră, pe o scenă mare, mi-a format o cu totul altă viziune asupra pianistului și asupra rolului său, în dialog nu numai cu publicul, dar și cu ceilalți instrumentiști. Este o imagine pe care o păstrez și astăzi, foarte dragă sufletului meu.


Pe lângă activitatea concertistică, în trecut ați realizat și discuri, precum "Introspections", în anul 2018, sau "Les femmes dansent", în anul 2021. Aveți în plan și alte proiecte discografice?

Sigur, chiar acum lucrez la un nou CD, care are o tematică diferită de celelalte apariții discografice - mult mai diversă, originală. Trebuie să îl lansăm în 2026. Se lucrează acum intens la acest proiect. Acest disc este în lucru cu o casă de discuri franceză, la care am înregistrat și ultimul CD.

Interviu realizat de Cristina Cîrjan