>
|
You need Flash Player 8 or newer to listen to this
clip.
|
AUDIO. Interviu cu Ștefana Țițeica, violonistă și muzicolog
Ștefana Țițeica, violonistă și muzicolog, prietena regretatei Adriana Bera (care s-a stins din viață în luna martie 2025) vorbește despre ediția din 2025 a Festivalului „Mozart”, desfășurat la Cluj-Napoca în perioada 21-27 noiembrie 2025.
Ediția din 2025 a Festivalului „Mozart” este închinată memoriei Adrianei Bera, pianistă, profesoară și muzicolog, o personalitate strâns legată de istoria acestui festival. Cum ați descrie aportul său la modelarea festivalului de-a lungul timpului și cum vă propuneți să îi onorați memoria în actuala ediție?
Adriana Bera a preluat făclia acestui festival de la fondatorul festivalului, Francisc Laszlo, mentorul ei și l-a dezvoltat mai departe. Un aspect important al contribuției Adrianei Bera mi se pare orientarea către tineret, atât către tinerii muzicieni, cât și către tinerii melomani. Adriana Bera a introdus pentru prima oară un concert pentru familii în programul festivalului Mozart. Iar festivalul pe care îl dedicăm memoriei ei continuă această tradiție cu câteva premiere: concertul pentru familii se repetă și în limba maghiară, s-au introdus concerte pentru clase de școală primară de limbă română și de limbă maghiară, și există pentru prima oară și un curs de măiestrie pentru elevii Colegiului de Muzică „Sigismund Toduță”. Concertele camerale sunt prezentate într-un format nou care ar trebui să fie atractiv pentru melomanii tineri sau novici în ale acestei muzici. Concertele au o durată de 75 de minute fără pauză, programele îmbină comunicarea strict muzicală cu comunicarea verbală și chiar cu cea vizuală, cum se întâmplă de exemplu, în concertul din 25 noiembrie, unde moderația va fi preluată de personajul lui Antonio Salieri, marele rival al lui Mozart, despre care s-a zvonit multă vreme că l-ar fi otrăvit pe acesta din urmă din invidie.
Intitulată „Mozart Forever”, actuala ediție este un efort colectiv al mai multor muzicieni, atât din Cluj, cât și din importante centre muzicale europene, cum ar fi Salzburg, Viena, München și Nünberg. V-aș ruga să ne povestiți cum a decurs procesul de organizare a actualei ediții și cum se împletesc eforturile acestor muzicieni în evenimentele pe care le propuneți la Cluj-Napoca?
Unul dintre marile regrete ale Adrianei Bera pe care l-a împărtășit toamna trecută prietenilor apropiați a fost că în 2025 Festivalul „Mozart” urma să nu aibă loc, pentru prima dată după 1991. Începând din aprilie, ideea de a organiza acest festival în memoria Adrianei Bera cu dragoste în loc de buget a început să ia contur. O întâlnire la Salzburg la începutul lunii mai dintre mine și Robert Levin - pianist și muzicolog celebru, prieten de decenii al festivalului de la Cluj, membru de onoare al Societății Române Mozart și doctor honoris causa al Academiei „Gheorghe Dima”, prieten apropiat al Adrianei Bera prin care l-am și cunoscut - a fost punctul de plecare al festivalului. De la această întâlnire, Robert Levin și cu mine am sunat-o pe Aurelia Vișovan (eleva Adrianei Bera care i-a fost și îndrumătoare la teza de doctorat), actualmente profesor la Hochschule für Musik din Nürnberg. Astfel am început să stabilim concret datele festivalului și au început să se înnădească lucrurile. Foștii elevi ai Adrianei Bera, mai ales cei de la Cluj, dar și Aurelia Vișovan au început să se implice și în programele festivalului. Raluca Rad a preluat organizarea programului „Mozart și Salieri”, am contactat-o și am făcut cunoștință cu Cordelia Höfer, prietenă de mulți ani cu Adriana Bera, precum și a Festivalului „Mozart”, și așa s-a ajuns să se lucreze la această ediție la Salzburg, la Nürnberg, la Cluj-Napoca și la Viena, unde activează violoncelistul Ion Storojenco și pianistul Benjamin Dioszegi, tot un elev al doamnei Bera. Aportul, mai ales al tinerilor muzicieni clujeni este important și trebuie să menționez că sunt peste 30 de muzicieni de toate generațiile care vor fi prezenți pe scenele acestor concerte.
Un eveniment, care cred că are o importanță cu totul deosebită, este prelegerea muzicologului Ioana Geantă, dedicată noii versiuni a celebrului Catalog Köchel (KV), organizată prin Fundația Internațională Mozarteum din Salzburg. Ce informații vor putea afla cei prezenți?
Doamna Geantă a colaborat timp de foarte mulți ani ca muzicolog la Fundația Mozarteum, la elaborarea acestui nou catalog. Noul KV se consideră a fi continuarea modernă a clasificării operelor muzicale ale lui Mozart, inițiată de Köchel în 1862. El se bazează pe cele mai recente rezultate ale cercetării internaționale despre Mozart. Conține, în partea principală, noi informații despre peste 90 de opere, începând de la Köchel Verzeichnis 627, în principal, fragmente și compoziții pierdute ale lui Mozart, care lipseau din edițiile anterioare sau erau menționate doar în treacăt. Noul catalog oferă, în anexe restructurate, o imagine de ansamblu asupra adaptărilor lui Mozart după opere străine, asupra cadențelor proprii și străine, precum și a studiilor materialelor didactice și tuturor celorlalte înregistrări muzicale. Acest volum are 1392 de pagini și cântărește aproape 3 kg și poate fi consultat și online prin generozitatea Fundației Internaționale Mozarteum de la Salzburg. Propunerea de a o delega pe doamna Geantă la Cluj a venit de la directorul Departamentului Științific al Fundației Mozarteum cu care m-am întâlnit la Salzburg și suntem foarte fericiți să o întâmpinăm la Cluj pe Ioana Geantă.
Anul acesta sunt incluse în agenda festivalului o serie de masterclass-uri susținute de profesori din Europa și America. V-aș ruga să ne vorbiți și despre aceste cursuri de măiestrie oferite gratuit tinerilor muzicieni.
Robert Levin este celebru pentru cursurile sale de măiestrie, unele dintre cele ținute la celebrul conservator Juilliard din New York putând fi vizionate online. Pentru studenții clujeni este o oportunitate unică să îi poată cânta lui Robert Levin și să primească sfaturi de la un corifeu al interpretării muzicii clasice. Cursurile sunt interesante și pentru auditori. Deși nu sunt pianistă, am asistat împreună cu Adriana Bera la mai multe cursuri de măiestrie ale lui Robert Levin la Salzburg. De altfel, Robert Levin a mai ținut cursuri de măiestrie în cadrul festivalului de la Cluj. Soția lui Robert Levin, pianista de orizine taiwaneză Ya-Fei Chuang, profesoară la Universitatea Mozarteum din Salzburg, va ține un curs pentru pianiști, dedicat repertoriului romantic, iar Cordelia Höfer va susține un curs de muzică de cameră. O premieră este cursul pentru elevi de la Colegiul de Muzică „Sigismund-Toduță", pe care îl oferă Aurelia Vișovan, acesta fiind deja planificat de Adriana Bera pentru ziua de după ce urma să iasă din spital, iar Aurelia l-a preluat ca atare. Tema acstui curs va fi ornamentarea reprizelor în creația pianistică mozartiană.













