>
|
You need Flash Player 8 or newer to listen to this
clip.
|
AUDIO. Interviu cu Cristina Uruc, manager Artexim - despre concertul susținut de Orchestra Română de Tineret și Orchestra Națională a Franței la Paris
Mâine seară, la Paris, la Auditorium de Radio France, Orchestra Română de Tineret va concerta împreună cu Orchestra Națională a Franței, celebrând astfel împlinirea a 145 de ani de relații diplomatice româno-franceze. La pupitrul dirijoral se va afla Cristian Măcelaru - director muzical al Orchestrei Naționale a Franței și director artistic al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”. Despre acest nou proiect organizat de Artexim, Cristina Uruc, managerul instituției, ne-a povestit în cadrul unui interviu:
Orchestra Română de Tineret va concerta mâine împreună cu Orchestra Națională a Franței la Auditorium de Radio France, sub conducerea dirijorală a lui Cristian Măcelaru. Evenimentul marchează 145 de ani de relații diplomatice între România și Franța. Povestiți-ne, vă rog, despre acest nou proiect side by side.
Este un proiect extraordinar pe care, împreună cu Ministerul Culturii și Ministerul Afacerilor Externe, l-am gândit pentru a marca cei 145 de ani de relații bilaterale România-Franța - și cum mai bine decât prin colaborarea a două instituții cu influență majoră asupra culturii atât din Franța - Radio France și Orchestra Națională a Franței, cât și din România - Artexim, organizatorul Festivalului Internațional "George Enescu".
Este o legătură organică pe care o avem cu Orchestra Națională a Franței, datorită faptului că îl împărțim ca director muzical pe maestrul Cristian Măcelaru.
Este un proiect care nu se întâmplă pentru prima dată între cele două ansambluri. Acum câțiva ani, chiar în ediția din 2023 a Festivalului Enescu, acest proiect side by side s-a întâmplat pe scena Sălii Palatului - Orchestra de Tineret împreună cu Orchestra Națională a Franței, într-un concert în cadrul Festivalului Enescu.
Deci este cumva o continuare organică, e un mod normal prin care aceste relații diplomatice pot fi celebrate din punct de vedere cultural și ne bucurăm că am putut să contribuim pentru ca acest proiect să aibă loc - nu fără eforturi!
Cum ilustrează programul muzical ce urmează să fie prezentat de cele două orchestre reunite legăturile dintre cele două culturi?
Programul muzical reflectă legătura dintre România și Franța încă de la alegerea compozitorilor care vor fi prezentați. Vorbim aici despre, evident, George Enescu - cu Rapsodia I și cu "Balada", care va fi interpretată la vioară de Maria Marica, cea care a câștigat Concursul Internațional "George Enescu" în 2022.
De asemenea, îl vom avea programat pe Gabriel Fauré - Pavana în fa diez minor. Gabriel Faure a fost profesorul lui George Enescu. An Ravel, Maurice Ravel - Le Jardin Féerique din Ma mère l'Oye. O vom avea în program pe una dintre cele mai proeminente compozitoare din Franța, din vremea respectivă - Cécile Chaminade cu două părți din Suita op.37, Scherzettino și Pas des écharpes. De asemenea Jules Massenet, Vladimir Cosma - care ne va onora cu prezența în sală la concertul de mâine seară, i se va interpreta Valsul d'Augustine.
Este un program gândit, evident, în relație cu George Enescu, ceea ce înseamnă legătura pe care Enescu a făcut-o între cultura românească și cultura franceză.
Cum spuneam, fiind un proiect side by side, componența orchestrei este jumătate franceză, jumătate română, la fel și programul, iar primul pupitru va fi împărțit de Maria Marica și Luc Héry. Luc Héry va fi, de asemenea, solist în Dansul macabru de Saint-Saëns.
Așa cum ați spus, Orchestra Română de Tineret a mai evoluat împreună cu Orchestra Națională la Franței în 2023, la București. De asemenea, a concertat și împreună cu Orchestra de Tineret Gustav Mahler chiar anul acesta, în festival. Ce impact considerați că pot avea astfel de colaborări asupra tinerilor muzicieni români?
Astfel de colaborări nu pot decât să dea din ce în ce mai mult curaj, context și dorință de perfecționare tinerilor muzicieni. Pentru ei este foarte important să aibă un context așa cum este acesta pentru a ieși din anumite rutine pe care, să spunem, mediul din România le urmează, de a lua contact cu colegi mai mari - pentru că până la urmă sunt colegi cei din Orchestra Națională a Franței, și de a experimenta cântatul într-o orchestră de sine stătătoare cu un ansamblu fix, care are un anumit sunet, și de a se adapta stilului și cerințelor dirijorului principal, maestrul Cristian Măcelaru.
Asta deschide foarte multe opțiuni și oportunități pentru tinerii muzicieni și îi ajută în a se dezvolta atât pe plan personal, cât și profesional.
Artexim a avut o implicare și în organizarea Turneului Internațional "Way to Kölner Philharmonie" desfășurat de Romanian Symphony Orchestra. Sunt aceste două evenimente parte dintr-o serie mai largă de diplomație culturală sau de prezentare a imaginii României pe scena internațională? Mai urmează și alte evenimente de aceeași natură?
Așa este. Artexim a fost implicat prin Ministerul Culturii în acest proiect "Way to Kölner Philharmonie" dezvoltat de Romanian Symphony Orchestra, la pupitrul căreia s-a aflat Gabriel Bebeșelea. Acest proiect a marcat 145 de ani de relații bilaterale România-Germania. A făcut parte din această serie de concerte - patru concerte susținute de Romanian Symphony Orchestra și concertul susținut de Orchestra Română de Tineret și Orchestra Națională a Franței - desfășurată într-un context diplomatic special anul acesta.
Noi ne dorim foarte mult ca aceste tipuri de proiecte să poată să fie continue, constante și să marcheze într-adevăr colaborarea între țări, între culturi, să aducă experiențe interculturale atât în viața muzicienilor români, cât și în viața muzicienilor care fac parte din orchestrele cu care vom colabora. Sperăm că drumul acesta, o dată către Kölner Philharmonie și o dată către Auditorium de Radio France, va continua și în viitor.













