>
|
You need Flash Player 8 or newer to listen to this
clip.
|
AUDIO. Interviu cu prof. univ. dr. Carmen-Denisa Chelaru
Miercuri, 10 decembrie 2025, Academia Română a acordat Premiile sale pentru anul 2023, iar Premiul "Ciprian Porumbescu" pentru Muzicologie i-a revenit prof. univ. dr. Carmen-Denisa Chelaru, pentru cele două volume "Muzicianul Cristian Misievici. Un călător în Văile plângerii" și "Cristian Misievici. Cronicar muzical. Publicist". Despre semnificația acestei recunoașteri și despre demersul său de cercetare, Carmen-Denisa Chelaru a stat de vorbă cu Ioana Țintea.
Doamnă Carmen Denisa Chelaru, Premiul "Ciprian Porumbescu" are o semnificație aparte în spațiul muzicologic românesc. Cu ce gânduri ați primit distincția oferită de Academia Română?
Distincția a venit la sugestia șefei Filialei din Iași a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor, doamna profesoară Laura Vasiliu. Asta în contextul în care cartea pe care am publicat-o în 2023 a marcat un moment omagial închinat compozitorului Cristian Misievici, care s-a stins din viață în 2020, la vârsta de 67 de ani și, în 2023, a fi împlinit 70 de ani. I-am dedicat compozitorului această carte pentru că am fost cea mai apropiată, sunt sora lui.
Cartea cuprinde două volume. Primul volum este dedicat, pe de-o parte, activității sale creatoare, muzicii sale, și unor lucrări de cercetare muzicologică pe care el le-a întreprins, în frunte cu teza de doctorat, iar pe lângă această parte, acest segment al volumului întâi, se adaugă mai multe studii pe tema unor creații ale lui Cristian Misievici, ale căror autori suntem mai mulți între cei care l-am cunoscut și care i-am cercetat creația.
Volumul al doilea cuprinde în întregime publicistică, asta pentru că muzicianul Cristian Misievici, deși împotriva voinței sale, a fost nevoit de-a lungul vieții să scrie cronică muzicală, să scrie critică muzicală și marea majoritate a articolelor sale publicate se adună în acest volum 2, care devine și foarte interesant din perspectiva asta, pentru că era un scriitor cu un condei extrem de personal. În volumul 2 apar și cronici la adresa personalității sale și a creației sale.
Cele două volume ale cărții nu se ocupă de viața personală a compozitorului, a muzicianului. Mi-am propus să mă axez exclusiv pe latura sa artistică. A fost, de exemplu, un extrem de înzestrat regizor potențial. În chiar preajma evenimentelor din 1989, reușise la un concurs de atestare în materie de regie de spectacol. Dar evident că nu s-a mai putut ocupa de așa ceva după 1990.
Care este, în opinia dumneavoastră, cea mai valoroasă moștenire a lui Cristian Misievici pentru muzica românească?
N-aș face o ierarhie în creația sa. Aș marca lucrările sale din ultimii ani ai vieții, din categoria lucrări simfonice și vocal-simfonice, și din cele corale. Are un triptic, de exemplu, pe care eu l-am analizat și am făcut un studiu analitic inclus în primul volum al cărții. Este un compozitor care a scris puțin, dar opusurile sale sunt valoroase, fiecare în parte.
Care considerați că este rolul muzicologiei în contextul cultural actual? Ce misiune are din această perspectivă?
Am o opinie legată de asta, mai ales în urma publicării în ultimii câțiva ani, puțini ani și anul ăsta, am văzut că a apărut volumul al treilea din seria Noi istorii ale muzicilor românești, o inițiativă excelentă a unui grup de muzicologi și compozitori de la Universitatea Națională de Muzică din București, care demonstrează că muzicologia românească este extraordinar de bine orientată.
O singură observație aș avea, care sper că într-un viitor cât se poate de apropiat să se rezolve, traduceri ale studiilor muzicologice românești în limbi de circulație, pentru că altfel suntem prea puțin cunoscuți sub această latură a studiilor muzicologice de valoare.
Privind spre viitor, către ce alte proiecte de cercetare sau editoriale doriți să vă îndreptați?
Am deja în lucru două cărți, un dicționar multilateral cu termeni muzicali, inclusiv bizantinologici, filosofici și din alte domenii culturale, unde se adună o perioadă foarte lungă de activitate de cercetare; din anii 1978-80 am început să adun fișe și extrase bibliografice. Și o a doua lucrare muzicologică în care adun cele mai importante studii analitice pe care le-am realizat în ultimii 20 de ani.













