>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |

Interviu cu soprana Nelly Miricioiu

Wednesday, 1 July 2009 , ora 11.52
 
Luna iulie marcheaza reīntoarcerea pe importanta scena londoneza, Covent Garden, īn Tosca - unul din rolurile dumneavoastra "de semnatura". Spectacolul are o distributie excelenta - īl amintim aici pe Bryn Terfel īn Scarpia, pe Marcello Giordani īn Cavaradossi - iar dumneavoastra veti interpreta rolul titular, īn alternanta cu Angela Gheorghiu. Ce ne puteti spune despre acest spectacol, o montare noua, mult aseptata de publicul londonez, dar si despre īntālnirea īn acelasi rol cu Angela Gheorghiu?

Īn primul rānd pot sa va spun ca sunt foarte bucuroasa, pentru ca eu am cāntat īn ultima regie de Tosca a lui Zefirelli, īn care cāntase si Maria Callas; si sigur ca pentru mine sa īncep acum o noua regie, care este facuta de generatia aceasta mai tānara, este un lucru extraordinar de stimulant si mi-a dat o mare bucurie; īn afara faptului ca ma īntorc la Covent Garden si, desigur, īntr-un rol minunat. Regia este superba, este foarte inteligenta si foarte actuala. Se bazeaza mult pe calitatile personajului Floria Tosca, mai mult ca femeie decāt ca diva si asta mie īmi place foarte, foarte mult. Iar cu Angela, suntem prietene de multa vreme, nu doar de acum. Īntotdeauna am admirat-o, mi-a placut foarte mult vocea ei si chiar am fost la repetitiile ei de Tosca. Bineīnteles ca suntem foarte diverse īn acest rol, dar cred ca fiecare are sarmul ei. Angela este dragalasa si interpretarea ei este foarte frumoasa.


Aminteati de regia lui Franco Zefirelli... Īntr-adevar, īn 1996, Opera Regala din Londra relua dupa o lunga pauza Tosca, īn montarea īn care triumfase Maria Callas. Dumneavoastra ati fost aleasa pentru a o īntruchipa pe Floria Tosca si ati reputat un imens succes. A fost o provocare careia i-ati raspuns cu mult curaj. Ce ne puteti relata despre acest moment memorabil?

Imi amintesc ca spectacolul meu a fost televizat īn marea piata. Stiti ca anumite spectacole din Covent Garden, pentru popularitate si pentru a da ocazia si altor iubitori ai genului, care nu­-si permit sa plateasca biletele astronomice de la Opera, sunt televizate si difuzate īn piata de la Covent Garden. Dupa spectacol ne-au invitat sa venim si afara sa salutam publicul din piata si era o multime enorma, care ne-a primit cu atāta bucurie...a fost un moment unic pentru mine! Datorita acestui lucru, nu numai pentru ca am cāntat īn ultimul spectacol al lui Zefirelli, am simtit ca s-a īncheiat o epoca. Interesant ca si pentru mine personal atunci s-a īncheiat o epoca si am intrat īntr-alta. Eu sunt nascuta sub semnul Berbecului iar eu cred ca Berbecul renaste mereu din propria-i cenusa, īntocmai ca pasarea Phoenix. Asa am simtit si eu atunci...


De-a lungul carierei dumneavoastra ati fost mereu comparata cu charismatica Maria Callas. Īn 1975 ati cāstigat la Atena prestigiosul concurs care-i poarta numele, iar ulterior ati revenit īn juriu an de an. Maria Callas a marcat destinul operei secolului XX; cum l-a marcat pe al dumneavoastra?

La īnceput, comparatia cu Maria Callas a fost pentru mine un mare compliment, dupa care am devenit preocupata pentru ca Maria Callas, ca si artista, a fost extraordinara, a adus o participare foarte intensa din interiorul sufletului, din interiorul corpului; dar tehnic ea n-a fost īntotdeauna impecabila. Pentru ca eram comparata cu ea, fara sa vreau faceam anumite lucruri ca sa o imit pentru ca īmi placeau, dar nu erau neaparat bune pentru vocalitatea mea si pentru tehnica vocala. Am fost īntotdeauna constienta de asta, drept care munca mea cu tehnica nu s-a oprit niciodata, pentru a ma mentine si a fi proaspata pāna la aceasta vārsta si poate dincolo de ea; pentru a mentine acel belcanto īn voce, care īti da longevitate vocala. Drept care, vedeti, toate lucrurile īn viata sunt un pic si pro si contra.


Īntr-adevar. Īn cronicile elogioase pe care le-am citit, se subliniaza mereu, pe lānga calitatea speciala a glasului dumneavoastra si prezenta scenica de elita - o excelenta tehnica vocala, care v-a facilitat accesul catre roluri extrem de diverse si diferite. Repertoriul dumneavoastra recent evolueaza īntre roluri ca Lady Macbeth, acum Tosca iar in 2010...o reīntoarcere la Traviata. Cum reusiti aceasta performanta?

Este munca de fiecare zi, ca cea a unui acrobat. Eu nu-mi permit niciodata sa-mi las corpul si vocea fara exercitiu. Trebuie sa va marturisesc īnsa ca tehnica n-a īnsemnat pentru mine un lucru pe care sa-l am totdeauna īn māna. Ceea ce īntotdeauna cred ca m-a mentinut atāt de proaspata este ca īn fiecare dimineata m-am trezit si mi-am spus: Nu stiu nimic, o iau de la capat. Si īn fiecare zi am redescoperit lucruri noi, care ma ajutau sa-mi mentin aceasta flexibilitate si prospetime, a mintii īn primul rānd si apoi vocala.

Revenind la Tosca, declarati īntr-un interviu recent ca nu este tocmai rolul dumneavoastra preferat, deoarece muzical si vocal scriitura apartine unei femei mature, dar caracterul dimpotriva - unei tinere fete, neexperimentate...Totusi este un rol care revine cu consecventa īn cariera dumneavoastra si īnsotit de mare succes. Cum este Tosca īn viziunea interpretativa a lui Nelly Miricioiu?

Trebuie sa recunosc ca poate pentru prima data cu ocazia acestei noi regii de la Covent Garden, am descoperit o noua Tosca, o noua femeie, un nou suflet. Si asta mi-a dat niste aripi noi. Simt ca pāna si muzica, mai ales cu dirijorul pe care-l avem, este mult mai maleabila. Cānd am debutat īn acest rol, am avut ocazia sa cānt cu mari personalitati, dar care veneau dintr-o alta generatie, mai veche, si Tosca lor era o Tosca foarte obosita pentru mine, nu-mi dadea nici un fel de viziuni, nu-mi dadea nimica tineresc... si atunci eu m-am īmbatrānit īntr-un fel cu partenerii mei. Si probabil din cauza aceasta am simtit ca stagnez, pentru ca eu, īn spiritul meu, sunt foarte tānara; este acest foc care nu se opreste niciodata, care arde tot timpul. Si daca acest foc simt ca nu poate sa arda, stagnez si eu.


Sunteti o exploratoare pasionata a genului liric, īn special al repertoriului de belcanto. Sub egida Opera Rara v-ati dedicat descoperirii si readucerii īn fata publicului a unor titluri cazute īn uitare. Am fost surprinsa ca aceasta pasiune de explorare nu s-a extins si īn zona liedului. Īntr-un interviu recent ati declarat ca nu abordati genul liedului īn concertele dumneavoastra pentru ca temperamentul nu v-o permite. Puteti detalia?

Adevarul este ca atunci cānd cānti lied trebuie sa ai o anumita specializare pe care ai aprofundat-o toata viata. Nu trebuie sa se spuna: a! Nelly Miricioiu cānta lied. Mie īmi place ca lucrurile sa fie aprofundate si stilistic respectate, iar eu consider ca nu am facut suficient lied īn viata mea pentru ca sa-mi permit sa am aceasta aroganta sa spun: Acuma cānt si lied!.
Nu tine neaparat de temperament. Sigur ca as putea, pentru ca noi īn Conservator am fost educati extraordinar pentru toate genurile, iar cānd am iesit din Conservator si am facut toate cele 10 concursuri pe care le-am cāstigat, aveai obligatoriu de cāntat si lied, si lucrari moderne, si muzica baroca, si opera, erai purtat prin toate stilurile si epocile. Deci, nu abordez acest gen pentru ca nu pot, ci pentru ca eu consider ca ar fi nepotrivit din partea mea sa ma urc pe scena fara experienta suficienta īn acest domeniu si sa cānt lied.


Īn ultima perioada ati predat īn numeroase masterclass-uri. Cum gasiti īntālnirea cu tinerii cāntareti si care credeti ca sunt problemele cele mai acute ale tinerei generatii?

Da, masterclass-urile m-au preocupat īntotdeauna, pentru ca sunt atāt de pasionata īn a cunoaste si īn a descoperi tehnica vocala si totodata īn a vedea cum copiii se bucura de realizarea si īmplinirea unor vise ale lor.
Astazi īnsa, cei care sunt extraordinari de buni nu se duc la un masterclass, ci doresc sa devina staruri peste noapte si... este īn defavoarea lor. Aici starurile se numesc Flavor of the Moon ceea ce īnseamna aroma a lunii sau, cum s-ar zice, asa cum se schimba lunile, asa se schimba si starurile. Vin si pleaca foarte repede. Pe cānd pe vremea mea, daca va amintiti, cāntaretii aveau cariere foarte, foarte lungi. Dar sunt si artisti, īn clasele īn care īmi vin, cu posibilitati extraordinare dar care nu au atāta noroc cāt au ceilalti, pentru ca un teatru la ora actuala cere voci readymade (gata facute), sa le puna deja pe scena māine. E un fel de cerc vicios īn care teatrele au o responsabilitate. Imi amintesc ca celebra Joan Sutherland, īnainte sa-si faca debutul, a avut patru auditii la Covent Garden īn care ea n-a fost primita. Deci, chiar si īn vremea aceea nu era usor sa īti croiesti un drum, pe cānd acum situatia e mai diferita si īntr-un fel teatrele scapa de responsabilitate si de lucru. Vina nu este atāt a tinerilor cāt a teatrelor, care chiar si cānd au o bijuterie pe māna, un talent autentic, nu īi explica ca este necesar sa-si continue studiul, sa mearga īn continuare la un profesor pe tot parcursul carierei, asa cum se facea īn vremurile vechi. Iar pe tinerii pe care īi īntālnesc īn masterclass-uri īi sfatuiesc mereu sa iasa din impas si din blocaje cānd spun ca eu n-am avut noroc, n-am avut sansa... Exista sansa, daca te duci si bati la usa! Eu am venit īn Vest numai cu o valiza, nici nu vorbeam engleza, vorbeam numai putina franceza si italiana si nu cunosteam pe absolut nimeni. Totul este sa crezi īn destinul tau si sa-ti īncerci aripile tot timpul; sa nu te lasi batut de anumite insuccese.


Ne puteti dezvalui cāteva dintre proiectele dumneavoastra?

La vārsta mea nu mai fac planuri. Am ajuns la concluzia ca Dumnezeu stie mai bine si īl las pe El sa decida. Tot ce fac eu este ca muncesc īn fiecare zi si sa fiu pregatita pentru orice, cānd usa mi se va deschide.
Interviu realizat de Cristina Radu