>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |

Festivalul George Enescu 2009 - Interviu cu pianistul Lucian Ban

Sunday, 20 September 2009 , ora 14.52
 
Seria Teme clasice īn prelucrari moderne
20 septembrie, ora 19,30, Sala Mica a Palatului


Te cunosc de la mijlocul anilor '90, pe vremea cānd sustineai aproape saptamānal recitaluri de jazz cu formatia ta, īntr-un club din Bucuresti situat pe Calea Victoriei. Erai la īnceputul carierei atunci - o perioada īn care ai abordat jazzul de avanganda. Erai intersat de compozitie si includeai īn improvizatiile tale momente de free-jazz. Prezinta-ne te rog pe scurt traseul tau īn jazz, stilistic vorbind, dar si prin coordonate geografice Romānia - Statele Unite (de cātiva ani Lucian Ban s-a stabilit la New York).

Nu stiu daca eram preocupat exclusiv de avanganda si free-jazz atunci la īnceput, e clar ca au avut un rol īn formarea mea, dar eu īntotdeauna am fost preocupat de compozitie, īn sensul muzicii europene, clasice. Am studiat la Bucuresti cu Anatol Vieru, care si-ar fi dorit ca eu sa fac compozitie, apoi am plecat la New York unde am terminat cursurile de compozitie la New School of Jazz Department. Asa ca apropierea de compozitie a fost o constanta īn cariera mea muzicala. Am avut sansa la New York sa scriu multa muzica pentru ansambluri de camera, si asa au aparut īn muzica mea influente care veneau din studiul muzicii clasice, pe care eu le amestecam cu jazzul. Ascultīndu-mi muzica, oamenii īn New York ma īntrebau de unde vin, pentru ca unora li se parea ca muzica mea suna putin exotic, parca e din estul Europei, le aminteste de Bartok. Īn timp am observat ca radacinile au ramas, ca muzica din estul Europei m-a influentat cu adevarat, si asa ajungem la Enescu...

Īn urma cu trei ani am īnceput sa fac un proiect īn care sa integrez cāteva lucrari care mi-au placut mai mult din muzica lui George Enescu, dar abia acum am ajuns sa dezvolt aceasta idee, cu ocazia festivalului. Proiectul pe care īl prezint la Bucuresti se numeste "Enescu Re-Imagined" si este o reinterpretare a muzicii lui Enescu pentru un grup de jazz contemporan. Practic am ales fragmente din lucrari care mi-au placut si le-am adaptat pentru acest ansamblu care este unic ca instrumentatie.


Care a fost prima lucrare din creatia lui George Enescu care te-a inspirat si te-a determinat sa faci aceasta apropiere īntre jazz si muzica lui Enescu?

Octetul īn Do Major.


Ce legatura ai gasit tu īntre muzica lui George Enescu si improvizatia din jazz?

Legatura sta de fapt īntr-un spirit improvizatoric. Īn multe dintre lucrarile lui George Enescu sunt parti pe care muzicologii le-au denumit rapsodice. Acestea vin din predispozitia lui Enescu pentru improvizatie. Sunt multe lucrari pe care le-am descoperit tārziu, am fost uimit sa vad cāt de mult se apropie de jazz, de spiritul de improvizatie. De pilda īn Sonata Nr.3, care este meticulos notata, poti sa faci paralele cu solo-urile din jazz, iar Sonata pentru pian īn fa diez minor, parca e un blues rural din Louisiana. Acest fel de a compune vine probabil si din cāntul la vioara a lui George Enescu si din influentele pe care le-a avut muzica interpretata de lautari.


Ce traseu va avea programul pe care īl prezinti īn festival īn acest an?

Premiera absoluta va avea loc la Bucuresti īn 20 septembrie, la Sala Mica a Palatului, iar premiera americana pe 20 octombie, la Merkin Concert Hall, din cadrul "Kaufman Center" din New York. Dupa care vreau sa duc acest proiect prin Europa, īn alte festivaluri. Poate sa fie inclus atāt īn festivaluri de jazz, cāt si īn cele de muzica clasica.
Interviu realizat de Daniela Nicolae