>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |

Festivalul George Enescu 2009 - Interviu cu dirijorul Vladimir Ashkenazy

Wednesday, 16 September 2009 , ora 15.15
 
Seria Mari orchestre ale lumii
15 septembrie si 16 septembrie, ora 19.30, Sala Mare a Palatului


Maestre Vladimir Ashkenazy, cānd ati īnceput sa dirijati, īn urma cu 30 de ani, a fost un gest premeditat sau o pura īntāmplare?

Cānd eram copil, eram mai interesat de orchestra decāt de pian. Cānd am avut sansa de a dirija, nu am facut-o conform unui plan dinainte stabilit, ci doar pentru propria mea bucurie. Īnsa am avut succes si am īnceput sa dirijez orchestre minunate, cāteva dintre ele absolut extraordinare. Nu am planuit nimic, pur si simplu s-a īntāmplat.


Ca solist, ati colaborat cu dirijori foarte importanti. De la care dintre ei ati avut ceva special de īnvatat? Stiu ca īi apreciati īn mod special pe Zubin Mehta si pe André Previn.

Cānd lucrezi cu mari dirijori, nu īnseamna ca vei fi capabil sa folosesti ceea ce vezi la ei īn īntālnirile tale cu orchestra. Trebuie sa īti gasesti propria expresie si modul de a te face īnteles. Faptul de a colabora cu mari dirijori nu te ajuta. Practic, nici nu te poti uita la ei, pentru ca trebuie sa cānti la pian. Asadar, nu īti este de mare ajutor. Trebuie sa īti gasesti propriul drum. Eu nu am avut niciodata un profesor de dirijat, care sa īmi spuna ce sa fac. A trebuit sa descopar totul singur.


Īn contextul politic binecunoscut din cea de-a doua jumatate a secolului trecut, ati parasit Rusia, dar dupa 1989 v-ati īntors īn tara natala, īn vizita, iar din punct de vedere muzical am putea spune ca nu ati plecat niciodata pentru ca ati continuat sa promovati valorile muzicale ale Rusiei. Cum priviti aceste īntoarceri? Cu nostalgie, cu recunostinta pentru perioada formarii dumneavoastra, cu parere de rau?

M-am īntors īn Rusia pentru ca este tara mea. Acolo m-am nascut, am mers la scoala, la Conservator si atunci cānd am avut ocazia sa ma īntorc, nu am ratat-o. Am īnca prieteni īn Rusia. Datorez foarte mult tarii mele īn privinta educatiei muzicale, devotamentului extraordinar al unor muzicieni care m-au ajutat sa devin un bun muzician la rāndul meu. Am fructificat orice sansa de a ma īntoarce, de a cānta īmpreuna cu orchestrele locale. Simt ca trebuie sa ma īntorc ori de cāte ori este posibil dintr-un punct de vedere absolut uman. Īnainte de toate, bineīnteles ca tara s-a schimbat mult, īntr-un mod foarte dramatic. Reconstructia societatii mai are de parcurs un drum lung, pentru ca trecerea de la comunism la o noua orānduire se petrece pe parcursul mai multor generatii. Nu trebuie sa ne asteptam la schimbari rapide, dar ceea ce s-a facut pāna acum reprezinta niste realizari extraordinare si sper ca Rusia va continua acest drum evolutiv si vom vedea ce se va īntāmpla īn continuare. Eu ma bucur ca ma pot īntoarce si ca pot sa dau tarii macar putin din ceea ce ea mi-a dat mie. Profesorii de la Conservator au fost atāt de buni īncāt as vrea sa-i rasplatesc pentru ceea ce m-au īnvatat.


Am īnteles ca l-ati īntālnit de trei ori pe Dmitri Sostakovici. Ce impresie v-a lasat marele muzician? Cum era Sostakovici?

Sostakovici a fost o persoana extrem de oprimata de regim, dupa cum se stie. De cāte ori l-am īntālnit mi s-a parut īngrozitor de speriat, dar era un om foarte cald si extraordinar de talentat. Un geniu. Īntālnirile mele cu el au fost foarte scurte. Nu pot spune ca au fost substantiale. I-am cāntat o data Trio-ul, īmpreuna cu prieteni de-ai mei, cānd eram student la Conservator. A fost foarte amabil, foarte dragut, foarte prietenos, dar nu ne-a spus prea multe. Si a doua oara cānd l-am īntālnit a fost din nou foarte tacut. Era deosebit de timid, dar simteai ca īn spatele acestei masti, avea foarte multe de oferit. Ma bucur ca l-am putut īntālni, ca i-am strāns māna si am putut fi īn preajma lui.


Credeti ca cea de-a 8-a Simfonie a lui Sostakovici poate fi īnteleasa īn acele tari care nu au avut de suferit de pe urma sistemului comunist?

Muzica are propriul sau efect asupra publicului. Nu este nevoie sa cunosti toate detaliile. Daca asculti muzica, chiar si daca nu stii ce au īnsemnat Uniunea Sovietica si autoritatile comuniste, oprimarea, tot vei simti drama incredibila, tragedia, dinamismul Simfoniei. Si asta este important. Daca stii si istoria lucrarii, cu atāt mai bine, dar ceea ce simti este substanta muzicii. Simti ca este ceva oribil, opresiv. Nu stii exact despre ce este vorba, daca nu ai trait īn Uniunea Sovietica, dar nu conteaza. Conteaza doar ceea ce muzica īti da, ce simti. Asta este important. Si apoi cānd afli conditiile īn care Simfonia a fost compusa poti spune: da, am simtit tot timpul, nu stiam faptele, dar am īnteles ceea ce vrea muzica sa transmita!


Simfonia a 8-a ar putea fi interpretata si altfel decāt ca o Simfonie de razboi?

Sensul muzicii nu este un o treaba simpla. Nu poti aplica o semnificatie concreta fiecarei fraze si fiecarei expresii, dar exista cāteva efecte sigure pe care muzica le are asupra publicului si fara a intra īn foarte multe detalii, pot spune cu maxima siguranta ca daca asculti Appassionata de Beethoven, o simfonie de Sibelius sau Simfonia nr.8 de Sostakovici, poate ca nu ai un tablou concret asupra semnificatiei muzicii, dar ai o imagine clara asupra a ceea ce compozitorul a īncercat sa īti transmita, impactul emotional. Asta daca esti suficient de deschis si ai capacitatea intelectuala pentru a primi semnalul. Daca raspunsul este pozitiv, īnseamna ca nivelul tau spiritual este foarte īnalt si cu siguranta vei receptiona mesajul. Poate ca nu īntelegi ceva concret, dar vei īntelege si vei simti emotional si intelectual. Si asta este important. Muzica nu īnseamna A,B,C sau 1, 2, 3... Dar īti da elemente concrete asupra a ceea ce vrea sa transmita. Si reuseste sa te convinga, pentru ca este vorba despre un mare compozitor.


Īn acelasi concert cu Simfonia nr.8 de Sostakovici, veti dirija si Concertul pentru pian de Robert Schumann. Ce sentimente va leaga muzica acestui compozitor romantic?

Īl iubesc pe Schumann. Este un compozitor fantastic, īn special īn primele sale lucrari pentru pian si īn lieduri. Este absolut fabulos.


Care este tipul de relatie pe care va place sa o stabiliti īntre dirijorul-pianist Vladimir Ashkenazy si pianistul - solist al unui concert?

Voi fi profesionist. Voi īncerca sa respect ceea ce solistul īsi doreste. Asta este pozitia mea īntr-o asemenea situatie. Foarte simplu.


Sunteti dirijor laureat (de onoare) al Orchestrei Philharmonia. Va mai amintiti prima dumneavoastra īntālnire cu acest ansamblu?

A fost cu multa vreme īn urma, īn 1978 sau 1979. Cāntasem desigur si īnainte cu aceasta orchestra ca solist. De pilda, cu Otto Klemper dirijor am interpretat Concertul nr.2 de Brahms. La prima mea īntālnire cu ei nu stiam sa dirijez foarte bine. Eram la īnceput, dar au fost foarte amabili cu mine, au īncercat sa cānte cāt se poate de bine si a fost minunat. M-au rugat sa ma īntorc la ei, pentru ca au spus ca le placea ceea ce faceam, aveau īncredere ca ma voi perfectiona si asa am facut. M-am īntors cu bucurie sa-i dirijez. Este o orchestra extraordinara.


Anul trecut ati sustinut un concert īn Romānia īmpreuna cu Orchestra de Tineret a Uniunii Europene. Ati dirijat atunci si Rapsodia romāna nr.1 de George Enescu.

Da, īntr-adevar. O piesa minunata.


Cu ani īn urma ati īnregistrat, ca pianist, īmpreuna cu violonista Ida Haendel, o fosta eleva a lui Enescu, Sonata a III-a "īn caracter popular romānesc".

Da, cea de-a treia sonata. Extraordinara.


De data aceasta veti interpreta Simfonia concertanta pentru violoncel si orchestra. Ce parere aveti despre muzica lui George Enescu?

A fost un compozitor foarte talentat. Ambele lucrari pentru orchestra despre care vorbiti mi-au placut foarte mult. Un compozitor fara complexe, foarte deschis. Īmi place foarte mult.


Cu violoncelistul David Geringas v-ati mai īntālnit pe un podium de concert?

Da, colaborez foarte bine cu el.


Ati alcatuit programul acestui concert pe baza conexiunilor dintre Enescu si muzica franceza?

Nu mai stiu exact care au fost criteriile, īnsa Debussy a fost un compozitor deosebit de talentat. Am fost īntotdeauna coplesit de muzica lui. Am cāntat foarte multe dintre lucrarile lui la pian si am dirijat aproape tot ceea ce a scris pentru orchestra simfonic. A fost un om fantastic. Nu īmi place sa vorbesc despre marii compozitori. Ma simt prea mic pentru a-i descrie. Cuvintele nu īnseamna foarte mult. Pentru ca muzica este mai presus de cuvinte.
Interviu de Monica Isacescu