Pianistul Paul Lewis la BBC Proms
Thursday, 29 July 2010
, ora 13.12
Printre concertele din cadrul Festivalului BBC Proms
transmise în direct de Radio România Muzical se numără și cel de joi, 29 iulie
2010. Orchestra Simfonică din Birmigham, sub bagheta lui Andris Nelsons îl va
avea ca solist în Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră de Ludwig van
Beethoven pe Paul Lewis. Născut la Liverpool în 1972, muzicianul a studiat
inițial violoncelul – singurul instrument ce putea fi studiat în școala unde
învăța. La vârsta de 14 ani a fost acceptat la o școală de muzică din
Manchester, unde a ales să studieze pianul. A fost începutul unei cariere în
continuă ascensiune, despre care Paul Lewis ne-a vorbit în cadrul unui
interviu.
Ați menționat anterior că sunteți primul muzician din
familie. Cum v-ați apropiat de muzică și cum a avut loc debutul carierei
dumneavostră?
Am descoperit muzica clasică singur, în biblioteca audio
aflată lângă casă. Totul s-a petrecut treptat, chiar sunt recunoscător pentru
faptul că nu a fost “dintr-o dată”: câteodată câștigi un concurs și brusc totul
trebuie să meargă de la sine. Din acest punct de vedere mă bucur că am putut să
îmi construiesc cariera pas cu pas, cred că este cea mai bună modalitate de a o
putea susține de-a lungul vieții.
Sunteți în acest an solist la BBC Proms într-un număr de
patru concerte. Ce semnificație are acest festival pentru dumneavoastră?
Este un festival foarte special, cu o atmosferă absolut
unică. După cum știți, Royal Albert Hall din Londra este o sală deosebită, atât
pentru modul în care arată, cât și pentru ceea ce transmite. A cânta la BBC
Proms este un moment important, ești cuprins de atmosfera evenimentului. Pentru
mine, participarea la acest festival este întotdeauna un lucru deosebit, dar să cânt toate concertele pentru pian
de Beethoven este cu atât mai special.
Ce ne puteți spune despre colaborarea cu Orchestra Simfonică
din Birmingham și dirijorul său, Andris Nelsons?
Cu această orchestră am concertat anterior, iar cu Andris
Nelsons colaborez pentru prima dată. Marți (27 iulie 2010) am avut prima
repetiție, miercuri am avut un concert în Birmingham iar joi la BBC Proms. Repetiția
a fost foarte reușită, Andris Nelsons pare a fi un dirijor cu care se lucrează
minunat și aștept să continuăm această colaborare în cadrul concertelor.
Este pentru prima dată când o integrală a Concertelor pentru
pian de Beethoven este interpretată în cadrul BBC Proms. Ce semnificație are
această premieră în cariera dumneavoastră?
Este un privilegiu pentru mine și, desigur, un moment
special. Mă gândeam de mult să interpretez această integrală la BBC Proms și am
lucrat în această privință. Voi încerca să profit de ocazia pe care o am și să
mă bucur de aceste momente.
Ați înregistrat de asemenea o integrală a Sonatelor pentru
pian de Beethoven. Ce viziune aveți asupra muzicii acestui compozitor?
Cred că integrala Sonatelor pentru pian ne oferă o ocazie
importantă de a pătrunde caracterul beethovenian. Desigur, nu este vorba de un
tablou complet – de exemplu, integrala cvartetelor de coarde ne oferă o viziune
diferită a personalității sale. Dar repet, pentru că Beethoven era pianist,
Sonatele ne oferă o perspectivă semnificativă asupra vieții, personalității și
caracterului beethovenian. În ceea ce mă privește, nu încerc să-mi evidențiez
personalitatea, ci să să aflu ceea ce Beethoven a vrut să spună în fiecare
lucrare.
Ați fost unul dintre elevii preferați ai lui Alfred Brendel
și ați afirmat că v-a luat mult timp să învățați cum să asimilați lecțiile
sale. Cum v-a influențat maestrul Brendel din punct de vedere pianistic?
Este greu să spun exact cum m-a influențat, au fost foarte
multe lucruri care m-au inspirat atunci când lucram cu el. Prin afirmația pe
care ați amintit-o am vrut să spun că atunci când ai de-a face cu o
personalitate muzicală atât de puternică precum Alfred Brendel trebuie să
încerci să-i traduci ideile pentru a extrage ceea ce este semnificativ pentru
tine. Deoarece a încerca să le copiezi ar fi un dezastru. Să găsesc ceea ce
este important pentru propria personalitate și concepție muzicală – asta am
încercat eu să fac.
Ați fondat de asemenea Festivalul Internațional Midsummer
Music. Ne puteți da mai multe detalii?
Da, în 2009, soția mea și cu mine am înființat acest
festival de muzică de cameră, desfășurat într-o zonă rurală din apropierea
Londrei. A fost un succes și am continuat și în 2010, cu doar o lună în urmă.
Sper că îl vom organiza anual. În ediția viitoare avem ca invitați muzicieni
deosebiți, într-un cadru deosebit: Biserica în care au loc concertele poate primi
ca public un număr de doar 160 de
persoane. Este vorba de un festival special, într-un cadru extrem de plăcut și
totodată intim.
Agenda dumneavoastră este una plină, vă putem asculta în
săli de concerte din toată lumea. Ne puteți dezvălui câteva dintre proiectele
la care veți lucra în viitor?
Următorul proiect mare este o integrală a lucrărilor pentru pian de
Franz Schubert, de asemenea, cele trei cicluri de lieduri alături de Mark
Padmore. Acest proiect debutează la începutul lui 2011 și se va desfășura pe o
perioadă de aproximativ 2 ani. În paralel vor avea loc desigur concerte, dar mă
voi concentra în principal pe realizarea acestui proiect.
Interviu realizat de Andreea Chiselev