Dirijorul Sir John Eliot Gardiner a dirijat la Palatul
Rudolfinum Orchestra Filarmonicii Cehe pe 26 august 2010, în cadrul Festivalului
„Praga lui Dvorak”, într-un program ce a cuprins Uvertura „Carnavalul” și Simfonia
a 8-a de A. Dvorak, precum și Balada lui Blanik de Leos Janacek. Despre pasiunea sa pentru muzica cehă,
colaborarea cu Sir Charles Mackerras și nu numai, Sir John Eliot Gardiner a
vorbit într-un interviu realizat de colegii noștri de la Radiodifuziunea Cehă
din Praga.
Aș dori, pentru început, să vorbim despre lucrarea lui Janáèek,
Balada lui Blanick, nu foarte des cântată și nu foarte cunoscută. De ce ați
ales-o?
Iubesc toată muzica lui Janáèek și cred că este o lucrare
foarte frumoasă. Povestea este una celebră, este un mit pe care toată lumea în
Cehia îl cunoaște. Muzica lui Janáèek bazată pe această poveste nu este însă
cunoscută. După prima repetiție, Filarmonica Cehă părea a avea dificultăți. În
următoarea zi, totul era în regulă. Lucrarea este, la fel ca toată muzica lui Janáèek,
scrisă într-un mod straniu, distinct: trebuie să te obișnuiești cu notația, cu
excentricitățile compozitorului. Apoi, se dezvăluie o muzică foarte frumoasă,
originală, lirică, delicată, în care poți să simți experiența eroului mergând
pe munte și văzând cum armele devin inofensive. El visează, iar muzica este
foarte emoționantă, mi se pare minunată.
Care este atitudinea dumneavostră față de Janáèek? Ce
înseamnă acest compozitor pentru dumneavoastră?
Este, după părerea mea, cel mai original compozitor ceh al
secolului XX, cel care a avut impactul cel mai mare în afara țării sale, de
exemplu în Marea Britanie. Am dirijat trei opere ale sale: Jenùfa cu Filarmonica
Cehă la Salzburg în 2001, Katya Kabanova la Teatrul La Scala și Vulpișoara cea
isteață la Covent Garden. De fiecare dată m-am consultat cu Charles Mackerras,
i-am cerut sfatul, am analizat materialele disponibile și pot spune că aceste
opere mi se par extraordinare. Sunt atât de pline de durere și teamă, iar timbrurile
și orchestrația sunt foarte originale, iar limba cehă este utilizată într-un
mod minunat. Cred însă că Janáèek are un mare rival, pe Martinù. Mai ales
Simfonia a VI-a, pe care am dirijat-o în februarie și o vom cânta din nou
duminică, 29 august, la Londra, este o capodoperă. Se simte în muzică
fragilitatea și vulnerabilitatea sa, dacă ne gândim la accidentul pe care l-a
avut când a căzut, s-a lovit la cap și a surzit. Muzica este plină de durere și
dor de casă, o realizare remarcabilă.
Ați vorbit despre Sir Charles Mackerras ca un fel de
sfătuitor al dvs. Ne puteți oferi mai multe detalii despre această relație de
colaborare?
Dirijorii nu sunt de obicei foarte prietenoși unii cu ceilalți,
iar Charles a fost o excepție de la regulă. M-a văzut în Bărbierul din Sevilla
de Rossini în 1969, când eram chiar la începutul carierei și m-a ales pentru a
dirija Flautul fermecat la Opera Națională Engleză, el fiind Director artistic.
Mi-a oferit două reprezentații, fără nici un fel de repetiție sau pregătire.
Dar a avut încredere în mine, mulțumesc lui Dumnezeu că a ieșit bine, așa că
m-a invitat din nou, pentru a dirija în următoarele două stagiuni opt
reprezentații cu Răpirea din Serai. Mi-a devenit prieten și am împărtășit multe
pasiuni și interese în muzică, precum dragostea pentru Händel sau Mozart.
Obișnuia să mă sune când pregătea Schumann pentru a-mi cere părerea cu privire
la interpretarea simfoniilor, iar eu la rândul meu puteam să-i cer sfaturi
pentru Janáèek, de exemplu. A fost o foarte bună relație colegială și a fost
foarte trist să-mi iau rămas bun. L-am văzut anul acesta dirijând remarcabil
opera Învârtirea șurubului de Britten la Opera Națională Engleză. Apoi a avut
loc în iulie un concert la Australia House din Londa, care a fost un fel de
rămas-bun. Eu dirijam la Paris, dar am venit special să-l văd, știam că va urma
despărțirea. Era foarte bolnav, însă era genial, un mare muzician și un prieten
extraordinar.
Îl cunoaștem pe Sir Charles ca pe un expert în muzica
cehă. Care a fost însă contribuția sa în domeniul muzical în Marea Britanie?
Cred că putem spune că nu a fost niciodată apreciat așa cum
ar fi meritat. Cred că spre sfârșitul vieții a primit un anumit statut de „venerabil”.
Așa se întâmplă aici, tindem să-i venerăm pe cei în vârstă, dar ar fi putut să
fie apreciat de mai devreme, mult mai mult, pentru că era un dirijor de operă
de primă mână, într-un repertoriu foarte vast. Ar fi putut cu ușurință să
devină Dirijor principal la Covent Garden și cred că este mare păcat faptul că
acest lucru nu s-a întâmplat. Ar fi putut într-adevăr să aibe orice post și-ar
fi dorit. Dar admirația și afecțiunea mea pentru el este într-un fel legată de
dragostea sa pentru muzica cehă, pentru că a studiat cu Talich, care este
într-un fel părinte al unei părți semnificative a muzicii cehe. Charles era cu
adevărat remarcabil.
Revenind la concertul alături de Filarmonica Cehă, repetați
zilele acestea Simfonia a 8-a de Dvoűák, care are desigur o tradiție în ceea ce
privește interpretarea. Încercați sau doriți să schimbați această tradiție?
Nu, ceea ce doresc să fac este să scot la iveală calitățile
intrinsece ale stilului ceh de interpretare al acestei orchestre, în special
sunetul suflătorilor de lemn. Publicul va asculta mai ales compartimentul
suflătorilor de lemn, tipul de sunet pe care această orchestră îl poate
produce, care este extrem de individualizat. Nu este vechiul sunet generalizat
pe care îl întâlnim acum adesea în Europa, ci are un caracter propriu, pe care
îl apreciaz și vreau să-l evidențiez. Trebuie doar să insiști pentru ca ei să
aibă curajul de a fi foarte personali și individuali. Este o orchestră care
poate să cânte foarte bine dar care trebuie încurajată și stimulată pentru a
cânta și mai bine, alfel există riscul de a scădea sub performanțele pe care le
are. Iar eu doresc ca obținerea acestei performanțe să fie pe primul plan
pentru ei.
Ce părere aveți despre Simfonia a 8-a de Dvoűák, pe care un
critic a descris-o după premieră ca fiind o muzică în stil „Rossina”?
Cred că a perceput-o greșit. Pentru mine, Simfoniile a 7-a
și a 8-a sunt cele mai bune ale lui Dvoűák, îmi este greu să aleg între ele. În
Simfonia a 8-a de exemplu, sol major-ul este derutant, ea nu începe în această
tonalitate și are o latură întunecată, melancolică. Partea lentă îmi amintește
de Marșul funebru din Eroica, partea a III-a este un fel de ländler sau vals,
nu un scherzo, de un șarm incredibil. Trio-ul acestor mișcări este nespus de
frumos variațiunile din partea a IV-a sunt pline de caracter, vivacitate și
culoare. Rolul meu în această Simfonie este să încurajez muzicienii să fie ei
înșiși, să fie individuali. Trebuie să restabilesc o legătură între ei pentru
că au fost în vacanță, nu au cântat împreună de o vreme și încerc să-i readuc
într-o formă bună.
Solistul concertului din Praga, și apoi al celui din Londra
este Lars Vogt. Vă aflați la prima colaborare cu acesta?
Da, și aștept cu nerăbdare acest moment.
Susțineți patru concerte în cadrul ediției din acest an a
Festivalului BBC Proms. Ne-ați putea vorbi și despre ele?
Acum două săptămâni am interpretat toate cele 6 Concerte
Brandemburgice cu English Baroque Soloists, o plăcere imensă pentru mine. Nu
le-am dirijat pe toate, ci trei dintre ele și a fost o adevărată încântare.
Ultimul meu concert la BBC Proms în acest sezon este cu Vespro della Beata
Vergine de Monteverdi, la 400 de ani după prima tipărire. Este o lucrare
specială pentru mine, un fel de „lucrare fetish” cu care am debutat la BBC
Proms în 1968, deci acum foarte mult timp, 42 de ani. Am dirijat-o de mai multe
ori în acest răstimp, inclusiv în Basilica San Marco din Veneția. Este una
dintre lucrările la care mă întorc mereu cu mare afecțiune și cu prospețime.
Încă o întrebare despre BBC Proms. În opinia mea, este un
festival extraordinar, dar care ar putea să apropie muzica de mai multă lume, nu
doar de Marea Britanie. Este un trend general în această țară ca muzica să fie
susținută sau există și complicații din acest punct de vedere?
Există complicații foarte mari, la fel ca și celelalte țări
europene, trecem prin recesiune la momentul actual. Se fac tăieri majore la
bugete, granturi și subvenții. Ansamblurile mele trec și ele printr-o perioadă
foarte dificilă. La BBC Proms se face o muncă extraordinară, directorul Roger
Wright a realizat pentru acest an o serie fantastică de concerte, probabil cea
mai interesantă ediție pe care am ascultat-o, având în vedere că particip ca
spectator din anii 1964-65 și că dirijez cam în fiecare an începând din 1968.
Este o perioadă foarte dificilă, unii spun că muzica clasică este pe cale de
dispariție. Trebuie doar să mergi la BBC Proms ca să te convingi că această
afirmație este aberantă.
Cât de mult depinde muzica clasică în Marea Britanie de
suportul oferit de Stat?
Principalele instituții, precum Operele și cele cinci mari orchestre din
Londra, dar și unele din provincie depind în principal de finanțarea de la
Stat. O orchestră precum English Baroque Soloists, care este un ansamblu
independent, primește finanțare de la Stat doar ocazional, am primit un „pachet
de salvare” anul trecut, să sperăm că primim unul și în acest an. Este foarte
delicat să mergi mai departe. Iar sistemul de donații prin taxe care există în
America, de exemplu, nu se aplică la noi. Este foarte dificil să obții fonduri
caritabile în această perioadă, la fel și sponsorizări comerciale. Trecem prin
vremuri extrem de grele, dar cred că vom reuși să mergem mai departe.