>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |

Interviu cu dirijorul Martin Yates

Wednesday, 4 September 2013 , ora 10.42
 

"Încerc să pătrund, să înțeleg orice partitură nouă, să descopăr modul de gândire al compozitorului." - Martin Yates


"…one of the most exciting and versatile British conductors of his generation…" ("…unul dintre cei fascinanți și versatili dirijori britanici ai generației sale…") - The Times


D-le Martin Yates, vă mulțumim că ați acceptat să ne acordați un interviu în exclusivitate. În luna septembrie vă veți afla în România la Festivalul Internațional George Enescu. Ce înseamnă pentru dumneavoastră participarea la această manifestare?

Festivalul Internațional George Enescu relevă tot ceea ce s-a realizat mai interesant în universul muzicii în lumea întreagă. Are o concepție adecvată, cu rigoare a programărilor, cu multă fantezie. Să oferi lumii un festival cu multiple fațete, multicultural este o performanță. Mulți dintre muzicieni acceptă cu plăcere invitația de a participa la acest Festival. În fond acesta reprezintă tot ceea ce poate fi mai bun pentru o asemenea manifestare.


Participați la această ediție în compania Filarmonicii Banatul din Timișoara, cu un program interesant, lucrări semnate de Tiberiu Olah, Michael Hersch, Thierry Huillet și Rolf Martinsson. Este un program ce aparține sfârșitului de secol XX și începutului de secol XXI.

A fost unul dintre primele lucruri care mi-au fost propuse în invitația pe care am primit-o. Am încercat să propun alte opusuri aparținând doar secolului XXI. Avem totuși o bună viziune asupra a ceea ce se petrece în această perioadă.


Patru piese interesante au fost incluse în acest program, pe care… cum îl puteți defini?

Aș putea să spun că reprezintă imaginea globală a muzicii sfârșitului de secol XX. Poți să treci dintr-o parte în alta prin intermediul acestui program. Rolf Martinsson este mult mai romantic, mai învăluitor. Ombres a lui Thierry Huillet privește spre începutul de secol XX. Piesa lui Michael Hersch încearcă să evoce starea emoțională actuală a lumii, iar lucrarea lui Tiberiu Olah are un impact direct asupra publicului, asupra instrumentiștilor. Este cu adevărat un tablou complet, fără a include compozitorii care ne-au părăsit demult. Acest program ne relevă cine suntem și direcția în care se-ndreaptă muzica și de asemenea moștenirea muzicii.


Revenind la cariera dumneavoastră, care considerați că vă sunt cele mai importante realizări?

Am redescoperit câțiva compozitori uitați care se află incluși în înregistrările mele, creatori britanici și francezi. Sunt mândru de acestea. Compozitori francezi precum Charles Marie Widor, cunoscut doar pentru o singură piesă, una de orgă. Am interpretat Concertul său pentru pian și 2 Simfonii, pagini din opera sa, iar lumea a început să fie bucuroasă de aceste descoperiri. Sunt mândru de aceste realizări. Am ales și creatori britanici care sunt mai puțin cunoscuți. Cred că aceasta este marea realizare de care sunt foarte mândru. Sunt oaspete al multor orchestre din lume, care sunt alături de mine în aceste proiecte de redescoperire de care eu sunt foarte bucuros.


Martin Yates, sunteți dirijor, pianist și compozitor. Cum reușiți să îmbinați aceste trei domenii?

Cred că este o chestiune de program și toate aceste arii artistice se întrepătrund. Atunci când doresc să fiu doar compozitor, opusurile pianistice interpretate sau cele simfonice mă influențează. Atunci când privesc o partitură a unui alt compozitor înțeleg cu totul altfel detaliile incluse și modul de structurare a acelei muzici. Cred că lucrul cel mai dificil este calendarul evenimentelor mele. Familia nu prea are ocazia să mă vadă prea mult și îmi spun adesea: "ai petrecut prea mult timp cu una sau cu alta din lucrări". Acestea sunt doar câteva aspecte ale carierei mele. Îmi pare rău că nu am mult timp să studiez la pian, dar atunci când dirijez îmi spun: "ce dificil este să fii pianist". Poți spune fiecăruia ce să facă. Este foarte bine pentru un dirijor să fie și pianist, deoarece poate avea ocazia să-și organizeze și ansamblurile camerale și poate contura artistic mai bine partiturile pe care le interpretează.


Care sunt primii pași pe care-i parcurgeți, când aveți de pregătit o nouă partitură?

Încerc s-o înțeleg, să pătrund modul în care muzica a fost construită, modul de gândire al compozitorului. Pentru mine acesta este primul punct. Să văd cum a fost construit. Câteodată când privești un facsimil al unui manuscris, poți vedea demersul pe care l-a făcut compozitorul, locurile unde a modificat, de exemplu la Schumann unde 18-20 de măsuri sunt rescrise, apoi diferitele culori cu care a fost scris. Începutul îl reprezintă să descoperi ce a gândit compozitorul, deoarece în partitură sunt incluse un număr impresionant de detalii, de intenții ale compozitorului. Concertul lui Rolf Martinsson relevă virtuozitatea fiecărui instrument din orchestră, dar și o sonoritate globală specifică, dar și una individuală. Acestea sunt punctele mele de plecare.


Repertoriul dumneavoastră este foarte vast, ca dirijor și ca pianist. Aveți însă un compozitor preferat în afară de Martin Yates?

Martin Yates este ultimul meu preferat, este unul cu care mă lupt tot timpul. Preferințele mele se schimbă peste ani, peste decenii. Îmi plac culorile timbrale, îmi place exotismul, modul de a face o orchestră să sune, dar în aceeași măsură mă bucur și de Ceaikovski, de modul în care construiește o melodie cu sinusoidele respective. Este o întrebare dificilă. Când ascult muzica, mă gândesc că nu pot trăi fără ea.


Ce vă face fericit atunci când publicul ascultă muzica dvs., interpretarea dvs.?

Ce mă face bucuros este faptul că publicul consideră că-l tratez cu sinceritate. Muzica vorbește și eu sper că o las să se exprime, nu impun nimic muzicii. Unii pot spune că nu sunt un șef dirijor și aceasta mă bucură foarte mult.


Ce îndrăgiți cel mai mult într-un concert live?

Spontaneitatea. Mă aflu pe o scenă cu 70 de oameni și toți mergem pe același drum; ei stau în fața mea, iar eu în fața lor și comunicăm intens. Orice se poate întâmpla. Ai un plan, ai repetat dar poate cineva la un moment dat frazează altfel și atunci toată orchestra preia. Cred că spontaneitatea este absolut uimitoare.


În afara muzicii, ce vă face d-le Yates să vă simțiți liber?

Îmi place să călătoresc, un lucru obișnuit pentru un dirijor, dar îmi plac călătoriile în care pot să văd lucruri interesante. Să fiu onest, copiii mei mă fac fericit. Am gemeni, de 4 ani și jumătate. Ei mă fac să mă simt liber deoarece le admir naivitatea cu care privesc lumea și mă fac să mă bucur de aceasta.


Revenind la cariera dumneavoastră, ne puteți dezvălui câteva dintre proiectele viitoare?

Când mă voi întoarce din România, mă duc la Covent Garden, unde am orchestrat o nouă versiune a Baletului Don Quijote, pentru coregrafa Califfa Coster. Va avea premiera în septembrie, aici sunt foarte implicat. Scriu o nouă lucrare pentru violoncelistul Rafael Wallfisch, care va fi în fond o piesă de teatru cu actori, mișcare și lumini. Aceasta va avea premiera la Londra în noiembrie. Apoi la primăvară în Oslo sunt invitat pentru Evgheni Oneghin. Trebuie să realizez 5-6 înregistrări. Sunt foarte ocupat cu un program eclectic, realizând multe lucruri diferite.


În finalul interviului nostru ați dori să adresați câteva gânduri publicului din România?

Sunt bucuros că am fost invitat și aștept cu nerăbdare să vin în țara dvs. pentru prima oară. Am lucrat cu muzicieni români la Londra și întotdeauna mi-au povestit despre țara lor. Sunt onorat să particip la unul dintre cele mai interesante Festivaluri din lume. Nu-l pot rata!


CV Martin Yates

Născut - 1 iulie 1958 -Londra
Studii -Kimbolton School (1969 - 1974), Royal College of Music and Trinity College of Music, London
-1994 - 1999 - the Principal Conductor of the National Symphony Orchestra in London
-2010 - principal conductor of The Symphony Orchestra of the Cambridge University

Interviu realizat de Irina Hasnaș