>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

Festivalul SIMN 2015 - la final

Friday, 29 May 2015 , ora 10.31
 

Ultimul concert din cadrul Festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, ediția a 25-a, are loc vineri, 29 mai 2015, la Sala Radio. De la ora 19.00, din Studioul "Mihail Jora" se va transmite în direct la Radio România Muzical concertul susținut de Orchestra Națională Radio condusă de Adrian Morar. Solistele serii vor fi violonista Raluca Stratulat și violoncelista Andreea Țimiraș, iar în program sunt incluse creații semnate Dan Dediu, Marc Mellits, Ștefan Niculescu și Octavian Nemescu. Acesta din urmă ne-a vorbit despre opusul pe care îl semnează:


Este doar începutul unei muzici care durează o oră; de aceea și titlul - 14 minute ale unei ore fatale. Când vorbesc despre fatalitate, mă gândesc și m-am gândit când am făcut această lucrare la evenimentele tragice din viața personală, individuală dar și colectivă, care pot interveni. Vedeți, peste tot în lume există evenimente tragice, întâmplări neprevăzute. Ei bine, am propus ideea de a face o cântare într-un asemenea context - tragic - și, la modul ideal, această muzică ar trebui să fie cântată nu numai într-o sală de concert, ci într-un fel de piramidă care să aibă 7 etaje. Începutul care se va auzi cântat de orchestră încearcă să exprime tragismul acesta al unei situații, dar ulterior, după cele 15 minute, 20, 25, Lucrarea e făcută în așa fel încât la sfârșitul acestei ore, muzica ar trebui să însenineze, să fie privit evenimentul de undeva de foarte sus. Această lucrare a fost imprimată acum două săptămâni datorită unei conjuncturi favorabile de împrejurări pentru mine. Și a fost atunci domnul Cristian Brâncuși, deci un alt dirijor care a făcut înregistrarea. Orchestra era aceeași. A fost o colaborare foarte bună.


Suntem în fața unui concert care încheie cea de-a 25-a ediție a Festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi. În opinia dumneavoastră, cum a decurs această ediție a festivalului?

A fost interesantă ca totdeauna. De altfel, acest festival oferă o panoramă a tuturor întâmplărilor din plan estetic și din plan mondial ce se întâmplă în întreaga lume. De vreo 10-20 de ani, acest peisaj este foarte variat, un pluralism de direcții uneori contradictorii; aceasta, în general, este o caracteristică a postmodernismului, care s-a întronat de vreo 30-40 de ani. Din păcate, de atunci nu se mai întâmplă nimic. Mă tem să nu fie niște semne ale unei crize a culturii, a societății europene, occidentale pe care nu numai eu o semnalez, dar și mulți alții. Deci, foarte multă varietate de estetici, de direcții, multe dintre ele nu sunt noutăți, sunt repetări a ceea ce se știe deja și există un pluralism pe emisie și bănuiesc că și pe recepție. Adică fiecare ascultător își alege propriile sale lucrări care-i convin, care-i sunt proprii.

Interviu realizat de Lucian Haralambie