>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |

Interviu cu pianistul Matei Varga

Wednesday, 15 July 2015 , ora 13.20
 

În această vară, pianistul Matei Varga și-a adăugat la lista înregistrărilor sale un nou disc, apărut la Casa Schnitzel Music, pe care figurează o unică lucrare: Fantezia "Lacul lebedelor" de Matt van Brink. Acesta a fost subiectul dialogului care urmează:


Voi începe prin a-ți spune felicitări pentru acest nou disc apărut, Matei Varga! Un disc care cred că va face plăcere în egală măsură cunoscătorilor, dar și amatorilor de muzică. Eu știu deja care este geneza acestui compact-disc pentru că am ascultat conversația ta existentă pe disc cu Tarik O'Regan, însă pentru cititorii și pentru ascultătorii noștri, te rog să ne spui cum a apărut ideea acestei Fantezii "Lacul lebedelor", compusă de Matt van Brink după Ceaikovski?

Ideea a venit de fapt în urmă cu foarte mulți ani. Trebuie să recunosc că atunci când locuiam încă în România și când aveam acces la canalele multe de televiziune - aici eu nu mai am televizor, pentru că am decis că este o tentație în plus care trebuie anihilată… însă, când eram în România mă uitam mult la televizor și unul din lucrurile care-mi plăcea foarte mult era patinajul artistic. Și, în mod special, o patinatoare pe care încă o consider cea mai interesantă pe care am văzut-o vreodată - Maria Putirskaia. Era o patinatoare din Rusia care, poate mai mult decât orice, avea o eleganță și un stil cu totul și cu totul aparte în peisajul celorlalte concurente pentru marile titluri. Unul din programele ei pe care le urmăream cu absolută febrilitate a fost pe muzică din Lacul lebedelor. N-aș putea spune că acesta a fost primul meu contact cu partitura, însă totuși punând în ecuație și faptul că îmi plăcea de ea extraordinar de mult și o urmăream practic de fiecare dată când apărea într-un concurs, a contribuit la augmentarea pasiunii mele pentru această partitură cu totul extraordinară. Sigur că am avut o oarecare frustrare în acele momente pentru că era o lucrare de muzică clasică absolut celebrissimă și care totuși nu putea fi cântată la pian decât în situația în care vroiai să te adresezi unei reducții de pian, ceea ce sigur că nu era ceea ce aveam eu în gând. Drept pentru care, pentru mulți ani am avut această fantezie, de a crea sau de a ruga pe cineva să mă ajute să creez o versiune pentru pian în genul transcripțiilor pe care Liszt le-a făcut pentru unele opere - Wagner, Bellini - în care să putem aduce aceste teme din Lacul lebedelor și să le putem adapta într-un anume fel încât să sune foarte bine ca o piesă solo pentru pian. Și iată că mulți ani după aceea, aflându-mă la New York și cunoscându-l pe acest tânăr compozitor, Matt van Brink, un mare talent mai ales în ceea ce privește transcripțiile și adaptările (pentru că am auzit alte multe lucrări ale lui înainte de a-l invita să lucrăm împreună pentru acest lac al lebedelor), am stat de vorbă - cred că sunt vreo 3-4 ani de-atunci - și am hotărât să luăm taurul de coarne și să facem această piesă care sigur că a durat ceva… Am lucrat împreună la ea, dar desigur că el a făcut partea importantă a scrierii și a transcrierii acestui balet fantastic. Și, iată că anul acesta am reușit să o înregistrez și să o trimit în fața unui public virtual și, sper eu, nu numai virtual, pentru că deja am cântat-o în câteva ocazii și sper să o cât în continuare cât mai mult posibil. Este o lucrare foarte dificilă, așa cum am și dorit-o de altfel - tehnic vorbind, dar sigur că nu asta trebuie să se vadă și să se audă, ci faptul că este o lucrare foarte fidelă cu unele mici devieri - binevenite sper - de la esența Lacului lebedelor, o lucrare care, repet, este dacă nu lucrarea mea favorită, în orice caz una dintre piesele pe care le pot asculta oricând și oriunde cu cea mai mare plăcere.


Te-aș întreba, apropo de acest public mai mult sau mai puțin virtual, dacă un ascultător din România dorește să achiziționeze acest disc, ar avea posibilitatea să o facă?

Presupun că da, pentru că discul este în principal disponibil on-line. Avem câteva copii care sigur că se pot comanda, dar în principal fișierul audio este disponibil pentru a fi descărcat fie de pe I-Tunes, fie de pe Amazon, care și varianta CD-ului fizic. Dacă cineva vrea să meargă acolo și să-l cumpere, cd-ul poate evident ajunge prin poștă la orice adresă din lume. Dar, cred că în acest moment al secolului XXI în care trăim, toată lumea folosește telefoane mobile așa că am considerat, atât eu, cât și Matt, că lucrul cel mai important la ora asta este să-l facem foarte disponibil pe canalele de internet, on-line.


Știu că planifici un turneu în România, Matei Varga. Spune-ne în ce perioadă va avea loc acest turneu cu aproximație și în ce orașe vei putea fi ascultat?

Sunt fericit să-l anunț. Pot să vă spun că va fi cu siguranță între începutul lui mai 2016 și data de 3 iunie 2016, când va avea loc concertul final de încununare al turneului, la Sala Radio, cu Orchestra Națională și interpretând Concertul nr.1 pentru pian și orchestră de Brahms. Turneul va include apariții la București - atât în concert, cât și în recital. În general, în toate locurile în care voi merge va avea loc un concert și un recital, recitalul fiind compus din ultimele trei sonate de Beethoven. Pot să vă spun că voi fi la București, la Pitești, la Sibiu, la Cluj și, sper eu, chiar și în alte locuri cu care suntem încă în discuții.


Un lucru extraordinar! Sunt convinsă că publicul din România dorește să te asculte și n-a mai avut acest prilej de multă vreme. Până în luna mai însă, mai ai și alte proiecte importante despre care ai vrea să ne vorbești?

Sigur, proiecte sunt multe, dar îmi place să vorbesc despre ele după ce se realizează. Oricum, mă pregătesc actualmente pentru o apariție foarte importantă în Festivalul Internațional de Pian care are loc aici în fiecare vară, de obicei la sfârșitul lui iulie- început de august și în care am avut onoarea să particip regulat în ultimii trei-patru ani. Am fost invitat de data aceasta să cânt cu orchestra și voi interpreta Concertul în Re major pentru pian și orchestră de Haydn, o lucrare foarte dragă mie, pentru că este lucrarea cu care am debutat… și anume la Sala Radio, cu Orchestra Națională, un pic după ce împlinisem vârsta de zece ani - concert pe care, de altfel, în consider debutul meu profesional. Așa că… revizitez această lucrare foarte frumoasă și foarte luminoasă peste aproximativ două săptămâni, cu o orchestră de cameră de aici, în New-York, în inima Manhattanului, la Hunter Colege. De asemenea, în această vară lucrez pentru definitivarea unui alt CD, care de această dată va fi un recital solo și care va fi lansat probabil la începutul anului viitor de o casă de discuri din Italia. De asemenea, în urmă cu două luni, am terminat înregistrările pentru un alt disc pe care l-am făcut în colaborare cu o foarte, foarte talentată violoncelistă de aici, Laura Metcalf - interesant numele pentru că, după cu știi bine, colaborez și am colaborat intens cu o altă Laura, a noastră, din România via Paris, Laura Buruiană, și cu care sper să colaborez în continuare pentru că iubesc enorm de mult să cântăm împreună. Dar, deocamdată am colaborat cu Laura Metcalf și avem împreună un disc de muzică foarte interesantă, care include prima înregistrare făcută pe aceste meleaguri americane ale Sonatei în fa minor de George Enescu -fără număr de opus, într-o singură mișcare, și pe care am înregistrat-o printre alte lucrări pe acest disc, care va fi lansat de o casă foarte importantă pentru muzică nouă, de aici, din America, probabil în luna ianuarie sau februarie a lui 2016.

Interviu realizat de Monica Isăcescu