>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Un nou album Luiza Zan, Live împreună cu Big-Band-ul Radio

Tuesday, 12 April 2016 , ora 16.47
 

Luiza Zan - o voce distinctă în jazz-ul românesc, câștigând în 2004 Premiul al II-lea la Montreux Jazz Voice Competition, o săptămână mai târziu Premiul I la Festivalul "Cerbul de Aur", Muzicianul anului în 2011 în cadrul Galei Premiilor de Jazz, cu prezențe de neuitat în cluburi și pe scenele de concert și apariții discografice remarcabile - "Colinde și povești de Crăciun" spuse împreună cu chitaristul Sorin Romanescu, alături de Pedro Negrescu..."Like water", împărtășind "Impresii românești" alături de grupul saxofonistului Nicolas Simion, sau cu Hungarian All Stars depănând amintiri despre tradiții, strămoși și familie în "Heritage", primul album de autor. Și nu ne oprim doar la aceste titluri...


Au devenit o tradiție concertele Luiza Zan - Big Band-ul Radio, 2013, 2014, 2015... și luni, 18 aprilie 2016, deja este anunțat următorul. În acest context, este firesc să apară și un album. Despre ce este vorba, Luiza Zan?

Albumul e, cumva, o urmare firească a colaborărilor repetate cu Big Band-ul Radio. Propunerea a venit din partea realizatorului emisiunii "Jazz pe românește", Florian Lungu. El a fost cel care a împins ideea asta către mine, către Big Band și către Editura "Casa Radio"… este o înregistrare a unui concert live din cadrul acestei emisiuni, "Jazz pe românește".


Nu pot să întreb cum au decurs înregistrările, având în vedere faptul că erai pe scenă și nu într-un studio. Păstrezi în schimb, o amintire specială legată de acest concert pe care acum îl ascultăm pe disc?

În cadrul acelui concert au existat vreo trei momente de bis... Asta este amintirea mea specială cu acel concert... reacția publicului și cât de frumos ne-au rechemat pe scenă, de trei ori, faptul că era sala plină, faptul că toată lumea era extrem de caldă și de generoasă, un public senzațional... nu se va auzi din păcate pe album, pentru că sunt editate momentele de aplauze, dar ele există acolo, este extrem de prezent în felul cum interpretăm noi.


Și aceste bis-uri apar în album?

Unul dintre ele este selecționat... "A night in Tunisia".


Cum a decurs colaborarea cu Big Band-ul Radio, cu dirijorul Ionel Tudor?

Mi-ar plăcea din suflet să fie acesta singurul proiect din viața mea; îmi place cel mai mult să cânt cu Big Band-ul Radio, îmi place cel mai mult să cânt cu un big-band.


Cu doar o lună în urmă ai lansat un alt album de o cu totul altă factură - "Heritage" - primul tău album de autor, cu o notă personală evidentă. Acum vorbim despre cu totul altceva - repertoriul american, piese standard din era be-bop, bossa nove. Alegerea ți-a aparținut sau a fost o muncă de echipă?

A fost o muncă de echipă. Am venit cu niște propuneri din care am selecționat piesele care sunt pe acest album, piesele din concertul live. Pe album trebuie să spunem că mai sunt și piese instrumentale, nu sunt doar piese cu voce, sunt și piese pe care le cântă Big Band-ul singur.


Pot să întreb cu ce piesă, sau cu ce gen te identifici mai mult?

Da, puteți să întrebați, dar nu pot să răspund. Îmi place să cânt, ăsta este lucrul pe care îl știu sigur, mă identific cu muzica, mă identific cu momentul în care maestrul ridică mâna și știu că va trebui să încep să creez pe loc un moment în care să cred din tot sufletul.


Am observat că ai acordat în acest album o atenție specială improvizației, apar foarte multe momente scat… Cum ai învățat să improvizezi? A fost ceva firesc? De exemplu, Keith Jarrett declara într-un interviu că a învățat să improvizeze din muzica clasică.

Eu am studiat multă muzică clasică. În acest moment al vieții mele pregătesc o altă premieră muzicală, zic eu și pentru România, un experiment vocal pe teme de Bach. Cam acolo începe studiul improvizației - de la studiul contrapunctului, de la a învăța să stăpânești o fugă așa cum trebuie. Eu cred că el a fost primul mare inventator al improvizației.


Cu această declarație sunt convinsă că vei cuceri ascultătorii postului Radio România Muzical.

Eu sincer cred că există un loc, un tărâm unde toate se întrepătrund, nu vreau să fiu extremistă și să spun că acel tărâm se numește jazz, dar cred cu tărie că pentru mine a fost un mare noroc să descopăr jazz-ul într-un moment în viața mea în care nu știam ce anume îmi place cel mai mult. Eu studiam în momentul respectiv muzica clasică, dar eram pasionată de rock, de pop și totuși, nu descopeream legătura dintre ceea ce învăț și ceea ce simt. Și când l-am descoperit pe Nat King Cole și jazz-ul clasic, swing-ul, perioada anilor '40, atunci am spus... eu aici sunt.


Ce diferență ar fi între a cânta bine, a cânta corect o partitură și a-ți oferi libertatea de a improviza?

A improviza corect este o măiestrie pe care puțini își dau silința să o stăpânească. A improviza corect nu este o chestie care pornește din suflet sau din imaginație, din spontaneitate. A improviza corect înseamnă să stăpânești niște tehnici specifice, să înțelegi istoria genului pe care îl prezinți. S-a pus de curând, în cadrul unui concurs la care am fost în juriu, s-a pus întrebarea - de ce e nevoie neapărat de școală, de ce trebuie să studiem istoria artei, respectiv istoria muzicii? Dacă eu vreau să fac jazz vocal, de ce trebuie să studiez și istoria jazz-ului? Și eu am un răspuns foarte concret pentru acea persoană...nu poți să stăpânești arta improvizației fără să cunoști locul de unde îți iei citatele pentru a-ți construi o improvizație personală...


Totul se bazează pe tradiție...

...pe tradiție, trebuie să cunoști istoria acelui gen.


Deci, vorbim despre un album intens, despre un album cu o sonoritate puternică, o întâlnire între Luiza Zan și Big Band-ul Radio, o experiență muzicală oferită iubitorilor jazz-ului pentru care îți mulțumim. Lansarea va avea loc luni, 18 aprilie, într-un nou concert la Sala Radio. Vom regăsi aceleași titluri sau va fi vorba despre ceva nou?

Vom regăsi aceleași titluri de pe album. Nu se vor putea cânta chiar toate, albumul conține foarte multe piese. Trebuie să mai spunem că va fi disponibil pentru vânzare în seara de 18, deci va putea fi găsit acolo și… îi așteptăm cu mare drag… Ar fi foarte interesant să vină exact aceiași oameni care au fost (în 2015), pentru că ei sunt acolo, pe disc și le mulțumim din toată inima pentru căldura cu care ne-au aplaudat la sfârșitul și... în timpul acelui concert!

Interviu realizat de Marina Nedelcu