>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. 'Mi-am dorit să pot oferi publicului o dimensiune vizuală a muzicii' - Alexandru Tomescu despre 'Stradivarius Experience 2.0'

Wednesday, 18 May 2016 , ora 11.07
 

Turneul Internațional "Stradivarius Experience 2.0" continuă în această perioadă pe scenele de concerte din România. Violonistul Alexandrul Tomescu ne-a vorbit în cadrul rubricii "Interviul Zilei" despre desfășurarea acestei serii și despre obiectivul final al acesteia - reabilitarea casei Enescu din Mihăileni și crearea Academiei de Muzică și Arte Vizuale "George Enescu", un centru de excelență în studiul muzicii clasice și al artelor vizuale.


Cum s-a desfășurat Turneul "Stradivarius Experience 2.0" până acum? Mai exact, cum a primit publicul această alăturare a muzicii cu sand-art?

Da, este un concept nou pe care am vrut să-l prezint publicului, și anume muzică împreună cu artă vizuală care se naște chiar acolo, exact în fața lor. Într-un fel, toate s-au legat foarte logic și foarte frumos. Muzica pe care o cânt, și anume Sonata pentru vioară solo de Bela Bartok, Sonata pentru vioară solo de Serghei Prokofiev și Suita românească de Vasile Filip, a fost compusă într-un interval de zece ani, iar sand-art a fost inventat tot atunci, în anii '50. Deci, toate au o legătură foarte directă una cu cealaltă. Mi-am dorit să pot oferi publicului o dimensiune vizuală a muzicii, dar o dimensiune vizuală care să se nască exact atunci, în fața lor, care să împrumute ceva din efemeritatea unei audiții muzicale și, în același timp, să se inspire direct din sensibilitatea muzicii.


Partea națională a turneului e stabilită. Urmează Brașov - 21 mai, București - 23 mai ș.a.m.d. Care sunt destinațiile din afara țării? Sunt stabilite datele concertelor?

Urmează a fi anunțate foarte curând; este un parteneriat cu Institutul Cultural Român. Vor fi concerte la Budapesta, la Viena, la Paris, Londra, Tel Aviv și Ierusalim. Și, în afara turneului, voi fi prezent și în China la începutul lunii iunie.


Turneul are și anul acesta o cauză socială. Fundațiile Remember Enescu și Pro Patrimonio propun reabilitarea casei Enescu din Mihăileni și crearea Academiei de Muzică și Arte Vizuale "George Enescu", un centru de excelență în studiul muzicii clasice și al artelor vizuale. De ce ați ales să continuați anul acesta un astfel de demers?

Proiectul legat de George Enescu și de Mihăileni a avut două componente. Prima dintre ele a fost cea de maximă urgență, de anul trecut, și anume aceea de a salva de la dispariție casa copilăriei lui George Enescu; ea stătea pur și simplu să se prăbușească, fiind foarte afectată de trecerea timpului. Am reușit acest miracol. Casa a fost restaurată și, în clipa de față, se desfășoară ultimele lucrări pentru a o pune în funcțiune. Iar acum ne găsim într-un moment de răscruce, aș putea spune, moment în care avem de ales fie între a oferi comunității o altă casă memorială sau un alt muzeu sau de a opta pentru varianta mai complicată, mai provocatoare, de a da viață acelui loc. Și anume de a aduce acolo un plus de valoare pentru tineretul din zonă. Noi am optat pentru varianta a doua, pentru varianta mai grea, aceea de a ne asuma proiectul de a deschide acolo o academie de muzică și de arte vizuale, fiindcă ne-am dat seama că este foarte mare nevoie de așa ceva în zonă. Sunt foarte mulți tineri, foarte mulți copii acolo - mulți dintre ei cu părinții plecați la muncă în străinătate - și care sunt avizi de cunoașterea artelor, cunoașterea muzicii. Atunci când am cântat la Mihăileni, în aer liber, au venit mulți dintre ei după concert să mă vadă mai de aproape, să vadă cum funcționează vioara și unii dintre ei s-au oferit să-mi cânte Hora Unirii de George Enescu. Pentru ei eu vreau să fac tot ceea ce-mi stă în putință, pentru a pune în funcțiune această idee atât de complexă. Sunt conștient că e vorba de pionierat; nu știu să se mai fi făcut astfel de centre exclusiv bazate pe fonduri private în România și vrem să arătăm că se poate așa ceva. Succesul unui astfel de proiect pilot sunt sigur că va inspira în anii care vor veni și alte proiecte similare.

Interviu realizat de Lucian Haralambie