>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Interviu cu dirijorul Răzvan Rădos - invitatul săptămânii la Perpetuum mobile

Thursday, 5 December 2019 , ora 12.59
 

Îi spun bun găsit dirijorului Răzvan Rădos, prezent în studioul Radio România Muzical!

Bună seara, bine te-am găsit!


Te-am chemat să vorbim despre concertul de duminică pe care-l vei dirija, cel al Corului de Copii Radio. Cântați colinde pe 8 decembrie, la Sala Radio.

Colinde și cântece de iarnă și de Crăciun. Concertul se intitulează "Peisaj de iarnă". Este un titlu pe care l-au ales membrii Corului de Copii Radio, pentru că el exprimă foarte bine starea și energia pe care o trăim cu toții în preajma sărbătorilor și este o lucrare care se va regăsi și în concert. La baza concertului stă diversitatea pentru că am ales piese atât românești, cât și din repertoriul internațional și am făcut în așa fel încât de-a lungul concertului să se întrepătrundă mici calupuri cu muzică românească cu alte mici calupuri cu piese internaționale. Și credem noi că asta o să facă totul puțin mai picant pentru ascultători.


Și de această dată veți colabora cu pianista Magdalena Faur și prezintă concertul...

Actrița Delia Nartea, invitata noastră la majoritatea concertelor. Și, desigur, vom colabora cu pianista Magdalena Faur așa cum facem la fiecare concert. Și avem câteva titluri, câteva piese românești în superbe aranjamente făcute chiar de către Magdalena Faur.


(...)

... Peisaj de iarnă, piesa scrisă de Vasile Timiș, interpretată de Corul de Copii Radio, pianista Magdalena Faur și dirijorul Voicu Popescu. Răzvan, este piesa care dă numele concertului de duminică.

Da, și este de pe discul Colinde, apărut anul trecut la Editura Casa Radio, un CD care a fost reeditat în acest an și mă bucur să spun că la sfârșitul concertului nostru de duminică domnul Voicu Popescu va fi prezent și împreună vom oferi autografe publicului doritor să achiziționeze aceste CD-uri.


Dirijorul Voicu Popescu a pregătit foarte mulți ani Corul de Copii Radio. După venirea ta, s-a retras destul de repede. Continuă colaborarea voastră?

Bineînțeles. Colaborarea continuă. Aș vrea să spun un lucru pentru care nu am permisiunea dumnealui, dar sper să nu se supere; domnul Voicu Popescu este extrem de activ din punct de vedere dirijoral și coral internațional. A avut plecări pe alte continente după pensionare, lucrează cu foarte multe ansambluri de copii din întreaga lume. Cred că ar fi bine să se știe acest lucru, pentru că în felul ăsta eu zic să nu-l lăsăm să stea prea mult la pensie și să lucreze și în România cu cât mai multe ansambluri de copii. Desigur, la noi la Radio dumnealui este mereu invitat și dorit. Îi ducem dorul.


Când ai momente grele în fața corului, îl suni?

Bineînțeles. Îl sun și-l și chem. Dar nu avem multe momente grele pentru că, de obicei, Corul de Copii are o foarte bună disciplină. Și-atunci, în momentele mai grele reușesc să mă sfătuiesc cu echipa. Dar sfatul dumnealui mereu nu doar că e binevenit, uneori este și necesar ca să fiu sigur că luăm decizia cea mai bună.


Cum se traduce mai exact acest lucru cu Corul de Copii Radio? Îți spuneam că de câte ori ies din emisie după Perpetuum mobile se întâmplă să mă întâlnesc cu părinții celor din Corul de Copii Radio. Cât de mult repetați, cum lucrați, cum se desfășoară repetiția?

Așa cum se știe, Corul de Copii Radio este un lot de performanță și repetă de trei ori pe săptămână. Mă bucur că ai amintit faptul că te întâlnești cu părinții, pentru că acest antrenament săptămânal se poate întâmpla doar cu susținerea părinților. Și e bine să spunem acest lucru și să le transmitem aprecierea și recunoștința noastră. Copiii vin la Radio de trei ori pe săptămână și muncesc foarte mult și cu drag în repetiții în care noi montăm aceste frumoase concerte. Lucrul se desfășoară ca la un ansamblu... sau cât mai aproape de un ansamblu de profesioniști. Chiar dacă copiii nu au cu toții pregătire muzicală, ei foarte repede reușesc să prepare aceste partituri pe care le includem în repertoriu și apoi se lucrează mult la frazare, la omogenizare, la sincronizare și la alte aspecte legate de bucătăria noastră corală. Așadar, nu pot să spun că e greu să lucrezi cu Corul de Copii Radio pentru că ceea ce a făcut domnul Voicu Popescu și înaintașii dumnealui se vede, este o veritabilă școală corală, un loc în care copiii nu doar se disciplinează, dar descoperă și orizonturi culturale noi.


Aș vrea acum să vorbim despre o altă latură a activității tale. Ești fondatorul ansamblului Canticum, care va concerta la o săptămână distață de concertul de duminică, în 15 decembrie. Unde va avea loc acest eveniment?

La Biserica Sf. Elefterie, vizavi de Opera Națională București. Este un concert pe care în fiecare an îl susținem cu mare drag. Este vorba de un concert de suflet, un concert pe care îl dăruim - este vorba de voluntariatul atât al meu, cât și al membrilor ansamblului - publicului care iubește muzica pe care o facem, dar încurajăm să aducem cu toții ca invitați persoanele pe care le știm suferind de singurătate, de bătrânețe, de lipsă de condiții materiale, persoane care nu și-ar permite să plătească bilet poate la un concert în București. Și astfel încercăm să aducem un strop de bucurie prin muzica corală în preajma sărbătorilor oamenilor care poate merită mai mult.


Vorbește-mi de ansamblu, vorbește-mi de Canticum!

Canticum e un cor de tineri amatori. Chiar în această perioadă discută foarte efervescent pe grupurile din rețelele sociale despre cine și-a învățat partiturile de colinde pe de rost, cine nu, ce se mai întâmplă la repetiții; fiecare dintre ei activează și sunt foarte buni în domeniile lor, numai că domeniile lor de activitate zilnică nu au prea multă legătură cu muzica - sunt absolvenți de ASE, sau medici, sau contabili, sau știu eu ce alte meserii...


Dar vor să cânte!

Dar cu toții vor să cânte, vin cu mare plăcere de două ori pe săptămână și repetăm și zic eu că ajungem la un rezultat foarte, foarte frumos. Am glumit cândva și am spus... Canticum înseamnă diploma mea de licență, iar Corul de Copii Radio înseamnă masterat și, zic eu, doctorat. Așa că încă aștept, știu eu, poate și alte provocări.


Ești unul dintre dirijorii care vrea să lucreze cu cât mai multe ansambluri. Cred că în vara acestui an îmi povesteai despre un proiect pe care vrei să-l faci, o colaborare cu un ansamblu nou. Cum s-a desfășurat acest proiect?

Foarte bine. Am fost la Arad, unde am lucrat cu Corul Cantarad, cu care am lucrat și acum doi ani. Această idee de a lucra în fiecare vară în timpul vacanței cu un ansamblu doritor din țară s-a născut în momentul în care mi-am dat seama că în lumea corală românească este o mică nevoie de informație, poate mai multă informație și de partituri. De acolo am pornit. Fiind prieten cu mulți dirijori din orașele din țară și discutând cu ei despre partituri și despre alte lucruri "dirijorale", am descoperit că în afara marilor centre universitate, în micile orașe dirijorii se confruntă cut tot felul de probleme. De exemplu, bibliotecile județene mai adăpostesc doar partituri care s-au scris acum 50-60 de ani și nu-i ajută pe dirijori să găsească lucrări scrise mai recent sau cu atât mai puțin lucrări din zona internațională.


Deci ce propui tu este mai degrabă un schimb de experiență, nu neapărat un masterclass!

Da. Mă feresc de cuvântul ăsta masterclass pentru că am 29 de ani, nu am ce masterclass să fac eu, dar plimbându-mă destul de mult, făcând tot felul de turnee și naționale și internaționale, am putut să văd mai multe moduri de lucru coral și mi-am dat seama că ansamblurile noastre de amatori - avem o mișcare foarte frumoasă de amatori în România - nu au accesul la informație pe care poate l-ar merita. M-am gândit ce pot face eu în situația asta? Pot să merg în orașele din țară și să încerc să fiu purtător al unor informații. Spre exemplu,un dirijor care vrea să facă un concert... atunci când alcătuiești un repertoriu de concert ai nevoie de cât mai multe partituri ca să poți să alegi din ele, nu să culegi. Atunci, e important ca ei să aibă partituri. Apoi, la corurile de amatori, cântăreții, după cum bine știi, se confruntă cu tot felul de probleme vocale, poate numite probleme de tehnică, or trebuie să ai cât mai mult exerciții vocale pe care să le dai și să-i ajuți să le facă corect astfel încât ei să dobândească o oarecare tehnică, și-atunci, din nou, se pot face mai multe tipuri de încălziri. Și am hotărât să merg să lucrez cu ansambluri și să arât lucrurile astea din dorința de a populariza diferite metode foarte, foarte bune și folosite cu mare succes în ansamblurile pe care le-am întâlnit și la noi.


Înțeleg că acest proiect va continua în 2020, în vară?

Sigur.


Și cei care sunt interesați, ansamblurile care sunt interesate de o colaborare cu tine, cum te pot contacta?

Mă pot contacta fie prin Radio, fie trimițându-mi prin rețelele de socializare un mesaj sau chiar se poate găsi numărul meu de telefon. Din fericire, am foarte mulți prieteni dirijori în țară și am legături frumoase cu multe ansambluri corale, așa că se poate găsi destul de ușor contactul meu.


Răzvan Rădos, vreau să revenim acum la concertul de duminică, concertul de colinde al Corului de Copii Radio. Noi vom înregistra și vom difuza acest concert în 22 decembrie, dar până atunci o să te rog pe tine să adresezi la finalul interviului de astăzi o invitație pentru cei de acasă să vină la Sala Radio în 8 decembrie.

În primul rând, le mulțumim celor care au achiziționat bilete la concertul nostru, le promitem pe viitor concerte repetate - ne gândim să facem mai multe ediții ale unui concert - și-i așteptăm, ca în fiecare an, cu mare bucurie și cu emoție. Vorbesc acum în numele micilor mei colegi din Corul de Copii... să ne bucurăm împreună de frumusețea colindelor românești, de sensibilitatea colindelor internaționale și să simțim apropierea sărbătorii Nașterii Domnului.