>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |

Interviuri Concurs Enescu, secțiunea Violoncel

Tuesday, 18 May 2021 , ora 15.19
 

Cu un parcurs mai puțin obișnuit, Concursul Internațional 'George Enescu' și-a derulat primele etape în cursul anului trecut, cu promisiunea de a aduce 'Frumusețe în viață', în ciuda pandemiei. Acestea s-au desfășurat online, o măsură luată desigur pentru ca această prestigioasă competiție, devenită deja un simbol național, să poată să existe.

Ziua de sâmbătă, 15 mai 2021, pe lângă efervescența competiției, ne-a adus o premieră în istoria Concursului Enescu, la secțiunea violoncel, un record de vârstă. L-am ascultat pe cel mai tânăr câștigator din istoria Concursului, Jaemin Han, din Coreea de Sud, în vârstă de 14 ani. El a interpretat Concertul nr.1 în Mi bemol major op.107 pentru violoncel si orchestră de Dmitri Șostakovici și a câștigat Premiul I, în valoare de 15.000 de euro și diverse alte oportunități de promovare internațională. Câștigătorul locului al doilea, Sebastian Fritsch, în vârstă de 25 de ani, a interpretat în Finală, Concertul în mi minor pentru violoncel și orchestră op. 85 de Edward Elgar iar pe podium am avut și un român - Ștefan Cazacu (27 ani), care a obținut locul al treilea. El a uimit publicul prin perfecțiunea interpretării și frumusețea frazelor, oferindu-ne Concertul în si minor pentru violoncel și orchestră op. 104 de Antonin Dvoűák.

Declarații după finala din 15 mai 2021, de la Ateneul Român, desfășurată cu participarea Orchestrei Filarmonicii "George Enescu" dirijată de Nicolas Altstaedt.

Mihai Constantinescu:

"A fost o încercare. Eu cred că am trecut de primul hop; mai avem încă două - finalele la vioară și pian. Ne pare foarte bine că publicul a început să vină în sală. Am fost la început mai puțini în sală, dar se pare că totuși le-am deschis apetitul cu acest concurs și, în primul rând, cu calitatea celor care au evoluat în concurs. A fost și un program foarte interesant. A fost greu, dar aceste lucruri nu se văd și e bine să nici nu se vadă. Important este ce s-a auzit, ce s-a văzut la televizor, ce ormează să fie auzit și la radio. Pentru noi a fost o încercare și cred că a fost un experiment care ne va ajuta în septembrie, când vom avea Festivalul Enescu. Sperăm ca atunci să fie public mai mult în sală. Nu mai depinde de noi, depinde efectiv de public. Depinde, practic, de toată populația României - dacă vom fi vaccinați, dacă vom fi cuminți, dacă nu ne vom destrăbăla după aceste zile. E adevărat, asta este situația, dar sperăm ca lucrurile să meargă înspre bine și noi vom face tot posibilul ca publicul din România să vadă cele mai bune concerte, să vadă cele mai bune formații, să le vadă în condiții foarte bune. Și, cu ajutorul radioului și televiziunii, vă spun sigur că cea ce am pregătit este de o calitate deosebită având în vedere că e a 25-a ediție a festivalului, Anul George Enescu."


David Geringas, președintele juriuliui:

"Cultura este o componentă importantă a umanității. Umanitatea nu poate exista, nu poate supraviețui fără cultură. Mă bucur că această perioadă dificilă trece și sper ca și publiul să se bucure de concerte, spectacole sau expoziții, mai mult decât înainte."


Violonista Mihaela Martin:

"Am fost foarte plăcut impresionată ce înaltul nivel al celor trei violonceliști. Toți au o tehnică perfectă, stăpânesc foarte bine instrumentul. Însă, bineînțeles, în ultimă instanță contează foarte mult personalitatea muzicală. M-am bucurat foarte mult că au fost trei concerte care sunt concerte de substanță foarte mare în repertoriul violoncelistic. M-am bucurat foarte mult să văd că există o astfel de manifestare, mai ales după această perioadă în care nu a fost muzică și să văd că este public în sală. Orchestra a cântat, se vedea, cu foarte multă plăcere. Deci, un eveniment cu foarte mult succes."


Violoncelistul Răzvan Suma:

"Aș începe cu nivelul Concursului Enescu. Cred că a ajuns deja la cel mai înalt nivel al concursurilor internaționale. Câștigătorul de acum trei ani, Zlatomir Fung, care după Concursul Enescu s-a dus și a câștigat Concursul Ceaikovski, este doar o confirmare a acestui fapt. Am avut de data asta privilegiul de a asculta toate etapele acestui concurs, de la faza preliminară, pe cd-uri, am fost în acea comisie preliminară, și apoi am participat și online la primele etape și, bineînțeles, am fost live și la semifinală și la finală. Mi se pare că nivelul este absolut extraordinar. Nu este nici o diferență în momentul acesta între un concurs Ceaikovski, ARD sau toate concursurile de violoncel care sunt în acest moment cele mai apreciate. Așa că având în vedere că avem un concurent român în finală este extraordinar pentru învățământul României. Cred că ceilalți doi competitori, Sebastian Fritsch și Jaemin Han, sunt niște talente extraordinare cu niște școli fantastice în spate. Faptul că Ștefan Cazacu este acolo, între primii trei concurenți, cred că ne face mare onoare nouă, României.

Cred că s-au aliniat astrele și astăzi am putut să fim - cu mască, e adevărat, cu niște restricții minimale, de bun simț - în sala Ateneului Român și să putem fi prezenți la acest eveniment absolut extraordinar.

Aș vrea să felicit organizatorii pentru că au avut acest curaj să facă în continuare concursul. Au fost zeci de concursuri foarte importante care s-au anulat din frică, din comoditate, din lipsa sponsorilor, din diverse motive. Concursul Enescu a mers înainte și cred că este o reușită extraordinară pentru România, în general."


Jaemin Han, violoncelist

"A fost o experiență importantă pentru mine prezența pe această scenă alături de Orchestra Filarmonicii "George Enescu". Este o onoare să fiu câștigătorul acestei competiții."


Ștefan Cazacu, violoncelist

"(n.r. A fost o finală) cu foarte multe emoții, cu o presiune având în vedere că era și juriu în sală, dar era plăcută senzația... mai ales că era și public în sală. M-am simțit bine."

Cum a fost pentru tine toată competiția, de la prima etapă și până acum, în finală?

"Toată perioada a fost stresantă, dar plină de învățăminte, plină de bucuria de a învăța partituri noi - Sonata a II-a de George Enescu - dar benefică. Dacă nu era acest scop în viața mea, nu știu dacă m-aș fi pregătit atât de intens. Deci, eu ca om cred că am evoluat și sper să mai evoluez în continuare."


Interviuri realizate de Lucian Haralambie