>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Interviu cu pianistul Ștefan Vârtejaru

Thursday, 12 August 2021 , ora 10.16
 

Pianistul Ștefan Vârtejaru, unul dintre muzicienii premiați în ediția 2021 a proiectului Moștenitorii României Muzicale, invitat în Studiourile Radio România, pentru a înregistra trei lucrări importante din repertoriul românesc.


În primul rând, țin să mulțumesc Radio România Muzical și Rotary Club Pipera pentru această șansă minunată. Pentru mine înseamnă foarte mult să pot înregistra în studioul Radiodifuziunii aceste trei capodopere ale muzicii românești pentru pian. M-am simțit în largul meu datorită echipei de sunet, care m-a ajutat și m-a asistat, în cel mai mic detaliu. Sala este minunată, pianul la fel și este o mare bucurie, în special să înregistrez Variațiunile pe o temă de Schumann de Mihail Jora, în Studioul Mihail Jora al Radiodifuziunii.

În ceea ce privește alegerea repertoriului, m-am gândit să aleg trei compozitori emblematici pentru muzica românească și extraordinar de diferiți. Pe de o parte, Constantin Silvestri, cu Cântecele de pustiu, care, cumva se încadrează într-o zonă a expresionismului. Cântecele de pustiu mi se pare o muzică parcă înghețată într-un aisberg de anxietate. După aceea, Sigismund Toduță, cu Preludiu, Coral, Toccată, magnum opusul său, care este o lucrare neoclasică, absolut fascinantă, plină de referințe folclorice românești sau bizantine și într-un final, Mihail Jora, Variațiunile pe o temă de Schumann, care sunt categoric capodopera creației sale pianistice; o lucrare care este foarte puțin cunoscută, dar pe care am descoperit-o acum un an și vreau să vă spun că m-a fascinat scriitura, nivelul de cunoaștere al tehnicilor de compoziție. Variațiunile pe o temă de Schumann de Mihail Jora sunt o lucrare fascinantă, mai ales pentru că Jora ajunge la esența limbajului lui Schumann, îl reduce la rangul de schelet și construiește pe el un set de nouă variațiuni și o fugă, cumva combinând limbajul și poetica lui Schumann, dar păstrând armoniile și verva specifică compozițiilor sale.

Declarație preluată de Octavia Galescu