>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Interviu cu dirijorul Adrian Morar

Thursday, 3 March 2022 , ora 10.32
 

Orchestra Națională Radio susține vineri, 4 martie, un concert ce îl aduce la pupitrul dirijoral al ansamblului pe Adrian Morar.

În primul rând, trebuie să apreciez că orchestra este în studiu, orchestra sună bine și atunci programul ne-a ajutat, ne-a îmbiat, ne-a stimulat să rezolvăm problemele foarte repede și de fapt nu au fost probleme, am găsit doar soluții la orice impediment apărut, dar fondul de repetiții a fost foarte bun și un feedback excepțional. Mă simt foarte mulțumit alături de Orchestra Națională Radio.

Programul a pornit cu o adresabilitate feminină pentru perioada aceasta, prima săptămână din martie și atunci am folosit pretextul personajelor din balet sau din operă și am găsit aceste suite, suita din „Coppélia”, este ceva nou, suita din „Lacul lebedelor” care cuprinde și Pas de deux-ul „Odette-Siegfried” și „Carmen”. La aceste suite am adăugat Bacchanalul din „Samson și Dalila” și pentru că vremurile sunt așa cum sunt și trebuie să-mi manifest alături de orchestră, grija și repulsia vizavi de ce se întâmplă în plan mondial și colegii și frații și prietenii și toată creația ucraineană, am pus alături de Ceaikovski, de Bizet, de clasicii foarte cunoscuți și un compozitor ucrainean, îl cunosc, dar mai puțin cunoscut publicului, Mykola Lysenko, un prieten de-al lui Ceaikovski. Știind povestea operei sale, „Taras Bulba”, pe care Lysenko i-a prezentat-o lui Ceaikovski și acesta i-a adus aprecieri la vremea respectivă, am găsit de bun gust, de recunoștință pentru ce se întâmplă acum cu cultura ucraineană, să prezint această lucrare, Uvertura la opera „Taras Bulba” de Mykola Lysenko.

În 2013 am făcut la Cluj un concert „Bună seara Ucraina”, în care am luat la cunoștință repertoriul vast în care mi-am făcut un program. Această lucrare nu am prezentat-o atunci, am prezentat-o ulterior în alte concerte, dar atunci am avut mai multe lucrări la dispoziție pentru acel concert. Deci, acum le-am luat de pe raft. Nikolai Gogol scrie o nuvelă istorică cu același titlu, dar pentru că se demonstrează că nu toate datele istorice au convenit, în orice caz, libretul acestei nuvele a stat la baza operei scrisă de Mykola Lysenko, operă care din punct de vedere dramaturgic are multe minusuri în zilele noastre. Ea este cântată în Ucraina. Trădarea este tema principală. Taras Bulba își ucide propriul fiu, unul din cei doi, pe Andrii, îl ucide pentru că Andrii iubește o dușmancă, fiica dușmanului. În cazul respectiv era un conte polonez care dominau și cucereau Ucraina în perioada medievală. Sigur că aceste lucruri în perioada bolșevică au fost transformate.

Opera a suferit modificări. Din păcate, de substanță, iar ulterior, după '50 s-a încercat o corectare, dar ca orice traducere este o trădare. Nu se întoarce la libretul lui Gogol sau la povestea lui Gogol și libretul lui Lysenko și de aceea, din punct de vedere dramaturgic, acum sunt diferențe mari, dar din punct de vedere muzical este o lucrare veristă a Ucrainei, dar bazată foarte mult pe folclor și pe muzică tradițională, orchestrată și aranjată în stil romantic târziu.

Interviu realizat de Petre Fugaciu