>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Interviu cu pianistul Ștefan Doniga

Monday, 27 February 2023 , ora 10.51
 

Pianistul Ștefan Doniga va susține o serie de recitaluri sub titlul "Experimentul Bortkiewicz", prezentând în premieră publicului din România un concept original realizat într-un format inedit. Aflăm mai multe detalii de la muzician într-un interviu oferit colegei noastre, Ioana Țintea.

Domnule Ștefan Doniga, în perioada 27 februarie - 9 martie, propuneți publicului din România un nou turneu, intitulat "Experimentul Bortkiewicz". Pentru început, v-aș ruga să ne descrieți ideea care stă în spatele acestui concept inedit pe care-l prezentați în premieră națională.

Muzica este o parte a vieții noastre, este o parte a adevărului din jurul nostru și în felul acesta vreau să o prezint. De aici pornește de fapt ideea acestui experiment, pentru că el nu este un experiment numai tehnic, dar este, în primul și-n primul rând, un experiment de abordare din partea publicului. Este o provocare pe care o adresez publicului, de a înțelege muzica așa cum vă spuneam, mai mult decât ca pe un motiv de a fi într-o sală de concert și a ne bucura estetic.


Ce aspecte v-au îndemnat să vă îndreptați către portretizarea compozitorului ucrainean Serghei Bortkiewicz?

În primul rând, eu am o legătură foarte strânsă, de foarte lungă durată și îmbucurătoare pentru mine cu Serghei Bortkiewicz, peste timp bineînțeles, pentru că încă de acum 15 ani am realizat în premieră mondială înregistrările a două concerte pentru pian, în 2005-2008; erau descoperite după aproape 80 de ani de la compunerea lor. Am pus pe CD aceste capodopere și au avut un considerabil succes de piață, se vând încă peste tot în lume, motiv pentru care am păstrat o relație foarte bună cu Netherlands Music Institute de la Haga, cei care de fapt fac toate aceste cercetări în direcția descoperirii creației lui Serghei Bortkiewicz. Și, în felul acesta, m-am apropiat foarte mult de geniul creator al lui Bortkiewicz, pentru că este o valoare extraordinară - el era un compozitor foarte cunoscut la începutul secolului XX - dar, de asemenea, și de povestea lui de viață, care este, realmente, un story hollywoodian. Și în felul acesta m-am apropiat de acest creator, fără șansă în timpul vieții sale, pentru că a fost prigonit peste tot pe unde a trăit, dar, iată, cu o șansă în posteritate și în istorie.


Ce lucrări ați inclus în programul turneului?

Portretul acesta al lui Bortkiewicz pornește de la filigran pentru a ajunge la o perspectivă majoră, aș spune, asupra imaginii sale. Pornesc cu trei mazurci, Mazurcile op.64, pe care chiar le fac în comparație cu trei mazurci chopiniene, pentru că vreau să îl plasez în gen pe Bortkiewicz. Îl prezint pe maestrul genului, pe Chopin, și apoi fac o comparație cu mazurcile lui Bortkiewicz, pentru a se vedea cât de bine poate să stea alături de nivelul componistic al lui Chopin.

Trec apoi la Sonata nr.1 pentru pian, o lucrare absolut monumentală și care cuprinde aproape o sută de ani de istorie în muzică. Partea I este clar tributară lui Schumann, a doua este Liszt, iar a treia este o combinație între Schubert și Dvorak.

Iar apoi, continui cu ceea ce înseamnă de fapt experimentul tehnic în sine al acestui proiect, și anume un concert pentru pian și orchestră pe care-l voi prezenta cu orchestra în versiune playback, pentru că eu dețin înregistrările orchestrei din timpul în care eu am făcut imprimările pentru disc și am păstrat niște imprimări pe care Orchestra "Janaèek" din Ostrava le-a făcut pentru a mă ajuta să pot să lucrez. Fiind în premieră mondială, nu aveam nici un reper, nu știam cu trebuie să sune această muzică. Și eu folosesc aceste negative de orchestră pe care le gestionez în timp real, de pe laptop, în timpul în care eu cânt live partitura la pian.

Va fi un experiment tehnic unicat din câte știu, cel puțin pentru scenele din România și, de asemenea, pentru public, sunt convins, pentru felul în care se poate înțelege muzica. Pentru că este un sens extraordinar și-n acest concert pe care-l cânt. El se numește "Per aspera ad astra", Prin suferință către lumină. Gândiți-vă că este compus de un compozitor ucrainean acum aproape o sută de ani.

Din păcate, iată ce simbol puternic reprezintă chiar și pentru momentul prezent.


Așadar, începeți turneul în data de 27 februarie, la Piatra Neamț. În ce orașe veți ajunge până în data de 9 martie?

Am o traiectorie între prieteni. Piatra Neamț, apoi, pe 1 martie, la Focșani, la Teatrul Municipal "Gheorghe Pastia". Merg apoi într-un loc inedit, dar cu o frumoasă încărcătură emoțională și cu un public foarte avid de lucruri frumoase - Ateneul din Tecuci, pentru data de 2 martie. Pe 6 martie, voi fi la Galați, în fața elevilor de la Liceul "Dimitrie Cuclin". Pe 7 martie, sunt la Brăila și pe 9 martie închei la Giurgiu.

Interviu realizat de Ioana Țintea