>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Invitatul săptămânii la Perpetuum Mobile, dirijorul Cristian Lupeș, managerul Filarmonicii de Stat Sibiu, în dialog cu Gabriel Marica

Thursday, 4 May 2023 , ora 9.58
 

Doamnelor și domnilor, invitatul meu în această seară este dirijorul Cristian Lupeș, managerul Filarmonicii din Sibiu. Bună seara!

Bună seara. Mulțumesc pentru invitație. Vă salut de departe, din Italia.


Chiar vroiam să te întreb pe unde călătorești, pentru că era cât pe ce să nu te avem aproape în această seară. Unde și de ce?

Am vorbit astăzi, pentru că a fost o problemă cu orarul avioanelor. Uneori se defectează acest orar, dar acum am ajuns în Italia și de mâine sunt membru în juriul unui concurs de interpretare muzicală, pian, canto și alte grupe instrumentale, așa că o săptămână voi vedea foarte mulți tineri și poate de ce nu vom alege câțiva dintre ei să vină și în stagiunile muzicale din România.

Cristian Lupeș, spuneai acum câțiva ani într-un interviu și te citez: "Proiectul meu sibian este foarte clar, transformarea instituției într-un model de funcționare european". Unde se află pe acest drum, în acest moment Filarmonica din Sibiu?

Da, exact așa am spus. Îți mulțumesc că ți-ai adus aminte de el. Suntem pe drum. Drumurile cu o astfel de țină, când ți-o imaginezi, uneori pare mai ușoară, alteori ți se pare mai greu decât este. Suntem încă pe drum. Evident că n-am plecat inconștienți la drum și știam că orice transformare de tipul acesta a unei instituții masive, a unei instituții de cultură, insituție cu mulți angajați, o instituție cu mulți angajați muzicieni, cu administrație, o instituție care are legătură foarte strânsă cu consiliul județean care ne finanțează, este ordonator de credite. Avem o relație constantă și cu primăria Sibiu. O instituție foarte conectată. Mi-am imaginat de la început că drumul nu va fi foarte simplu, dar uite că după câțiva ani de zile ne bucurăm de câteva succese notabile și notorii. Am trecut prin pandemie, fiind un soi de trendsetteri și în care reușeam să inventăm tot soiul de mici momente culturale, artistice prin care să bucurăm publicul deja speriat de tot ce se întâmpla, lucru marcat printr-o distincție foarte onorantă de președintele României, apoi ne-am bucurat de premiul celor de la Radio România Cultural, de premiul criticilor muzicali (Musicrit), așadar, activitatea noastră care a ieșit din tipare cu ajutorul unor programe bine gândite suntem promotori de muzică nouă, promotori de muzică românească foarte mult și ne bucurăm să-i auzim uneori pe critici foarte încântați de concertele noastre de muzică românească. Toate lucrurile acestea nu doar au schimbat mediul acustic sibian, ci am avut cumva impresia că prin emulație și prin colegialitatea care a început să apară între cei care coordonează destinele filarmonicilor din țară, această idee de a o lua într-o altă direcție cu instituțiile a prins în toată România și cred eu că nu doar filarmonica din Sibiu se modernizează, se schimbă, se transformă, ci, dacă ne uităm în jur, asta putem vedea și la Brașov, în primul rând sau la Timișoara, care acum beneficiază și de acest suport extraordinar de a fi capitală culturală, dar toată partea aceea, Oradea, Satu-Mare, Clujul trece printr-o transformare de asemenea, alături de Târgu-Mureș. Sunt deja transformări vizibile și la Filarmonica din Bacău și desigur știm cu toții, o schimbare majoră care ne bucură pe toți este la Filarmonica George Enescu din București. Așadar, la Sibiu ne străduim mai departe. Aș putea să răspund simplu, suntem pe la jumătatea traseului, dar este un traseu ascendent. Trebuie să urcăm o pantă și nu totdeauna este ușor, dar traseul îl putem face mai ușor când suntem într-o echipă și suntem alături și de celelalte instituții de profil.


În acest context, te rog să ne spui mai multe despre acest proiect, Summitul muzical european. La a câta ediție se află?

Exact cum ai spus, noi am inițiat acest proiect tot în ideea unei transformări și tot în ideea unei dorințe de a salva ceva. Dacă ne aducem aminte în mai 2020, eram în plin lockdown și trebuia să facem ceva, trebuia să cântăm cu distanțare, dacă mai țineți minte, trebuia să cântăm mai ales în aer liber și atunci, alături de muzicienii din orchestră, alături de curajosul pianist, extraordinarul Sorin Petrescu și de ceilalți colegi din filarmonică, am imaginat un summit muzical în care invitam sibienii să ni se alăture în fața filarmonicii, pe esplanadă, aducându-ne aminte de succesul summit-ului politic care s-a desfășurat la Sibiu în 2019. De data aceasta, fiind în pandemie, unii dintre colegi au ajuns să cânte sus pe acoperiș, alții jos în pivniță, cum spunem noi foaierului și apoi ne-am adunat cu toții într-un concert care omagia Europa, cred că denumit cumva Concert fără public, dar publicul a fost liber să se plimbe pe stradă, prin fața noastră și să se oprească. Acolo a fost prima ediție. Ni s-a alăturat și ne-a sprijinit foarte mult și Consulatul German de la Sibiu. Am avut sprijinul complet al Consiliului Județean, am fost vizitați de foarte mulți sibieni, într-un semn de solidaritate, toți vroiam să ieșim din lockdown. Și atunci văzând ce succes am avut din această ediție dificilă am continuat alături de Consultatul German și de celelalte consulate culturale pe care le avem la Sibiu și încet, încet am ajuns la ediția a IV-a. De-abia de data aceasta am extins-o, am făcut-o nu doar un concert, ci un mic festival de patru manifestări muzicale, iar prima începe chiar mâine. Între 4-11 mai vom susține câteva concerte care să implice o zonă cât mai largă cultural-europeană și în același timp să aducem cât mai mult public. Mâine vă așteptăm la Sala Thalia, sediul filarmonicii alături de maestrul Cristian Mandeal, care dirijează Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu și împreună cu pianistul Cristian Niculescu, pe care îl știm și cu Oxana Corjos. Ne propun un program european, să-i spunem francez, pentru că îl avem pe Berlioz cu care Carnavalul roman, ușor de bănuit Poulenc, Concertul pentru două piane și Suitele 1 și 2 din Arlesiana de Georges Bizet. Așadar, începem francez să sărbătorim Europa.

Duminică aveți, nu-i așa, un concert de jazz.

Avem o colaborare foarte strânsă și caldă cu UCIMR și împreună cu ei aducem un concert de jazz, Paolo Profeti European Collective. Într-un Sibiu cu traidiție jazzistică am zis că nu puteam să trecem prin sărbătorirea Europei fără jazz, așa că îi avem pe cei cinci muzicieni extraordinari, tot la noi la sală, la ora 19.00, duminică 7 mai. Continuăm, și pe 9 mai suntem gazdele și partenerii co-producători al unui concert care are o denumire foarte șarmantă și atrage publicul, Simfonia iubirii. Un concert cu o orchestră de proiect, care se denumește Young Famous Orchestra, dirijată de Vladimir Agachi și care are ca element deosebit faptul că Daniel David, psihologul și rectorul universitării din Cluj va prezenta concertul și va face niște considerații profesionale, vizavi de muzica pe care o vom asculta. Desigur, tinerii muzicieni talentați nu vor uita că e și ziua Europei în aceeași zi și vom asculta și câteva muzici dedicate. Ultimele concerte, cele care închid acest extraordinar summit muzical al nostru sunt pe 11 și pe 12 mai. Pe 11 mai, la Sibiu și pe 12 mai la Deva. Avem marea bucurie de a putea pune în scenă Simfonia a IX-a de Beethoven, dedicată așadar, Europei, susține și titlul în ultima parte. Cristian Mandeal din nou la pupitru, un invitat cu totul și cu totul special, venit de la Radio România, Corul Academic Radio, dirijat de Ciprian Țuțu, va susține partea corală și soliști unul și unul, Diana Țugui, Antonela Bârnat, Florin Guzgă și Bala Sandor-bariton, într-un concert, pe care - cum spuneam - îl dublăm, pe 11 la Sala Thalia din Sibiu și pe 12, a patra ediție la rând a summit-ului dublăm concertul la Deva cu ajutorul primăriei Deva și a Centrului Cultural Drăgan Muntean, unde ne bucurăm de un parteneriat de lungă durată.

Foarte interesant acest summit muzical european. Așadar, între 4-12 mai la Sibiu și la Deva. Ce repere mai are Filarmonica Sibiu până la finalul acestei stagiuni, dacă poți să ne spui câteva?

După cum am mai spus, noi ne construim stagiunea cu câteva puncte, polarizăm anumite evenimente în fiecare lună și dacă în ianuarie ne gândim la Ziua Culturii și în februarie la un carnaval de Ziua Îndrăgostiților, uite că în mai se învârte totul în jurul Zilei Europei, iar în iunie ne gândim la copii, cu concerte dedicate, vom avea un concert împreună cu soliști aleși dintre cei care studiază la liceul de artă din Sibiu alături de orchestra noastră și de un tânăr dirijor sibian, dar în iunie ne bucurăm foarte tare de niște oaspeți extraordinari, vine Tito Ceccherini și vine și Alessandro Crudele, doi dirijori extraordinari pe care i-am cunoscut în diferite situații, Ceccherini a mai dirijat un festival de Enescu. Apoi în iulie ajungem la a XX-a ediție a festivalului Zilele Muzicale Româno-Americane pe care îl facem într-un parteneriat cu ambasada Statelor Unite, care ne trimit o trupă de muzicieni militari și în care de asemenea, repertoriile oscilează între jazz și simfonic, dar uite că de data asta, nici nu știu dacă am voie să vă spun, dar vă spun, va veni proiectul foarte frumos făcut de Marin Cazacu și violonceliștii lui, se va face la București. Cei 100 de violonceliști pe scena Ateneului. Am reușit să-i convingem, iar a doua zi vor poposi în piața mare din Sibiu și vor avea același concert, ceea ce vă dați seama, va fi un centru de atracția extraordinar. După Zilele Muzicale Româno-Americane, care vine imediat ce se termină festivalul internațional de teatru, unde suntem și noi invitați și avem o zi dedicată, vom avea un alt festival-concurs de lungă durată Carl Filtsch, care îl omagiază pe compozitorul local, unde director fondator este Csiky Boldizsar și vom continua concursul cu câteva recitaluri ale celor din public, ca apoi în august să vă invităm la probabil, cel mai de succes festival al nostru, Concert de pe acoperiș și sus pe acoperișul filarmonicii, la asfinți, avem aproximativ 12 concerte, în care vom cânta și minirecitaluri de operă, dar vom avea și jazz, o vom avea și pe Ada Milea, vom avea și o trupă de liceeni rockeri, vom fi foarte eclectici, dar am observat că publicul îndrăgește acolo, pe acoperiș, sus la asfințit, tocmai această diversitate.


Ca dirijor, Cristian Lupeș, unde și când poți fi văzut pe scenă? Știu că ai dirijat orchestra din San Remo de curând, nu-i așa?

Da, am fost de curând la San Remo și m-am bucurat să fac cunoștință și cu o piesă contemporană a unui compozitor, Luppi. În viitorul apropiat cred că mă voi întâlni cu Csiky Boldizsar cu un Gershwin, iar după aceea mă voi întoarce în Italia la Cosenza. Activitatea mea s-a mai împuținat, aș putea să spun, am mai rărit un pic concertele de când sunt în funcția de manager al filarmonicii, pentru că este o muncă foarte susținută și atunci trebuie să am grijă cum echilibrez și activitatea managerială și cea artistică, dar mulțumesc de întrebare. Dacă aș avea mai mult timp aș merge în mai multe locuri, dar acum este bine, am reușit să găsesc un echilibru, la început nu mi-a fost foarte ușor.


Îmi închipui. Îți urez succes ție și colegilor tăi și acestui Summit Muzical European care începe mâine. Sper să fie încununat de succes și cât mai mult public în sălile de concert sau acolo unde veți avea voi evenimente.

Ideea aprins atât de tare, încât ni s-au alăturat și alte instituții culturale din Sibiu și trebuie să vă spun că și Muzeul Astra se alătură summit-ului nostru cu niște manifestări, biblioteca Astra, cu care suntem într-o relație foarte bună, chiar și Junii Sibiului sau Școala Populară de Artă vin cu câte o manifestare și am reușit să umplem această săptămână europeană la Sibiu cu manifestări din toate zonele culturale posibile în oraș.


Interviu realizat de Gabriel Marica