>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Interviu cu Daniel Jinga

Thursday, 8 June 2023 , ora 14.23
 

Bucharest Opera Festival - ediția a doua va începe vineri, 16 iunie 2023. Este o serie despre care dirijorul Daniel Jinga, mangerul general al Operei Național București a vorbit în cadrul ediției Perpetuum mobile din 8 iunie.


Bucharest Opera Festival revine cu o a doua ediție în perioada 16-24 iunie pe scena Operei Naționale București. Acesta este subiectul dialogului nostru. Începând de vineri, 16 iunie, așadar, la final de stagiune ne vom bucura de nouă spectacole de operă, operetă, balet și musical programate în nouă seri consecutive, aducând în prim plan tot atâtea orchestre, coruri mixte, companii de balet, zeci de soliști și muzicieni de top ai scenei muzicale actuale până la primul spectacol, o producție a instituției pe care o manageriați. Vă rog să ne vorbiți de muzicienii invitați anul acesta de Opera Națională București. Ce propun ei publicului din Capitală?

Așa cum spuneați și dumneavoastră este un program foarte divers. Vor fi nouă zile consecutive de spectacole de operă, balet și musical, vom avea și două teatre de operă din străinătate, mă refer aici la Teatrul Național de Operă și Balet din Belgrad și la Opera Națională din Budapesta, Opera Maghiară. Este zic eu, un program complex. Noi vom deschide ca și gazde vineri, pe 16 iunie cu spectacolul Nunta lui Figaro, dirijat de Ethan Schmeisser, spectacol făcut în coproducție cu opera din Tel Aviv. Mai departe, Teatrul Național de Operă și Balet din Belgrad va prezenta Manon Lescaut de Puccini, un spectacol pe care noi nu îl avem în repertoriu și ne bucurăm. Duminică, pe 18 iunie, va fi prezentă și de data aceasta Opera Maghiară din Cluj Napoca. Ne-am bucurat de prezența lor și anul trecut. Ei vin cu Castelul prințului Barbă Albastră și Mandarinul miraculos, deci cu titluri de nișă de avangardă, din nou o bucurie pentru publicul bucureștean de a asculta ceva ce nu pot asculta în mod uzual la Opera Națională din București. Teatrul Național de Operă și Balet Oleg Danovski din Constanța este prezent și anul acesta cu Pescuitul de perle, luni 19 iunie. Opera Națională Română din Timișoara, marți 20 iunie ne prezintă Bal la Savoy și Opera din Brașov pe 21 iunie vine cu spectacolul Cosi fan tutte. Noul spectacol care din nou se bucură de mare succes este cel al Operei Naționale Române din Iași, Văduva veselă, în regia lui Andrei Șerban, prezent ca regizor al doilea an consecutiv în Bucharest Opera Festival. Apoi, vineri 23 iunie, Opera Maghiară de Stat din Budapesta cu mult așteptatul Pelleas și Melissande și în final, Teatrul Național de Operetă și Musical Ion Dacian fiind într-un fel, tot gazdă, pentru că este în teatrul bucureștean, va închide această serie de spectacole cu musical-ul Kiss me Kate. Deci, zic eu, un program foarte complex, este o bucurie de a ne afla din nou împreună și mai ales este o bucurie prin faptul că se întâmplă al doilea an consecutiv, deci are șansa să devină un festival de tradiție, indiferent de vreme și vremuri, indiferent de cum merg lucrurile din punct de vedere economic, noi încercăm să luăm măsurile de precauție și să facem ca acest festival să aibă continuitate și să crească de la an la an.


Așa cum spuneați, va fi o deschidere de festival cu Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart. Este o premieră a Operei Naționale București. 
Care sunt datele acestei producții? Aș vrea să vorbim pe larg și de regie și de garnitura de soliști.

În primul rând regia este asigurată de Sir David Pountney. Este ca să spunem așa, regizor de talie internațională și noi încercăm să aducem la Opera Națională câți mai mulți regizori de această anvergură. Scenograful este Leslie Travers. De fapt el și-a ales toată această echipă de creatori, pentru că sunt cei care au creat spectacolul și la Tel Aviv.Acesta este scenograful de decoruri, apoi scenograful de costume este Ula Shevtsov, lighting designer-ul este Eyal Levi și asistentul de regie din partea noastră Claudia Machedon, asistentul de mișcare scenică Beatrice Șerbănescu. Ethan Schmeisser, așa cum spuneam, va sta la pupitrul dirijoral și realizează producția din punct de vedere muzical. Figaro este Andrei Cocîrlea, un invitat, un tânăr pe care eu îl consider de mare perspectivă și sper să se și confirme cu această ocazie. Regizorul și dirijorul sunt deja foarte mulțumiți de el, Susanna este Oana Șerban, Contesa este Oana Andra, Contele Almaviva este Adrian Mărcan, un solist cu mare experiență și cu longevitate la Opera Națională București, Cherubino este Mihaela Ișpan, una dintre cele mai potrivite mezzosoprane pe care noi le avem în acest moment pentru acest rol, Don Bartolo este Filip Panait, Marcellina este Sidonia Nica, Don Basilio este liviu Indricău, Curzio este Valentin Racoveanu, Antonio este Vasile Chișiu și Barbarina este Andreea Novac. Practic avem o distribuție sută la sută românească și am folosit și tineri talentați invitați. Am preferat să folosim echipă de creatori străini, care să creeze costumele, decoruri, regie, lighting design și să fie cumva din punct de vedere creativ în slujba unor talente autohtone pe care dorim să le promovăm în fața publicului românesc sau internațional.


Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart va fi primul spectacol din cadrul Bucharest Opera Festival. În 24 iunie se va încheia seria, dar nu va fi și ultimul eveniment din actuala stagiune. Încheiați acest an cu o altă premieră. În 30 iunie și 1 iulie. Despre ce este vorba?

Este vorba despre spectacolul Revuluția compus de Adrian Iorgulescu și pregătit și dirijat de către dirijorul Cristian Mandeal. Regizorul acestui spectacol va fi tânărul Alexandru Nagy, care este deja un regizor foarte important în ultima perioadă la Opera Națională București. Va fi un spectacol coupe, pentru că el se va juca împreună cu baletul La piață de Mihail Jora. Este o bucurie că putem stagiunea cu un spectacol românesc. Am spus-o de fiecare dată, Opera Națională București are și misiunea și datoria de a promova creația contemporană autohtonă, pentru că în felul acesta putem să ne păstrăm atât identitatea, cât și valoarea în plan național și internațional.


Urmează bineînțeles o vacanță de vară, dar cum arată începutul de stagiune 2023-2024 pentru Opera Națională București, atât cât ne puteți spune în acest moment?

Vă pot spune că pregătim încă două premiere. Una este premiera operei Oedipe în regia lui Stefano Poda, dirijat de Tiberiu Soare. Acest spectacol se va juca în cadrul Festivalului Enescu, după care va rămâne în repertoriul Operei Naționale București. Este o datorie din nou să păstrăm acest titlu care este un titlu foarte complex, foarte greu de pus în scenă, foarte greu de păstrat din punct de vedere muzical și dacă noi nu facem asta ca români, nu putem să avem pretenția ca ceilalți să o facă, deși Oedipe se joacă acum foarte mult la nivel internațional și cred că Festivalul George Enescu a făcut un mare serviciu culturii și muzicii românești prin faptul că l-a promovat pe George Enescu și creația sa în lume. În afară de asta vom deschide spectacolul cu La Clemenza di Tito, ultima operă scrisă de Mozart și regia îi va aparține regizorului Tompa Gabor, din nou, un regizor foarte important pentru România și mă bucur că ne completăm acest panteon al regizorilor care au montat la Opera Națională București.


Vă mulțumesc tare mult pentru prezența în Perpetuum mobile, vă urez mult succes în continuare.

Mulțumesc și aștept oricând invitația dumneavoastră pentru că ne bucurăm să ne promovăm spectacolele în fața ascultătorilor dumneavoastră.


Mulțumim și noi. Dirijorul Daniel Jinga a fost, managerul general al Operei Naționale București.


Interviu realizat de Lucian Haralambie