>

Archived : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |
You need Flash Player 8 or newer to listen to this clip.

AUDIO. Interviu cu mezzosoprana Ramona Zaharia

Monday, 6 November 2023 , ora 16.55
 

Opera Națională Română din Iași prezintă marți, 7 noiembrie 2023, de la ora 18.30 o gală de operă a cărei protagonistă este mezzosoprana Ramon Zaharia. Își dă concursul orchestra instituției condusă de dirijorul Mihnea Ignat.

Detalii aflăm de la mezzosoprana Ramona Zaharia:

Ramona, revii la Iași - orașul studiilor tale muzicale și al unor frumoase colaborări cu Opera Națională Română - pentru un spectacol de gală dedicat ție. Cum a luat naștere acest eveniment?

Am primit o invitație și m-am bucurat enorm. Inițial, am crezut că o să fie un concert în care voi participa și eu. Cu atât mai mult am fost uimită că o să fie doar concertul meu. Va fi al treilea eveniment într-un cadru aniversar - 67 de ani de la înființarea Operei Naționale Române din Iași. Pot să spun că m-am bucurat enorm, am devenit și mai emoționată decât eram. De fiecare dată sunt foarte emoționată și fericită să cânt pe scena care m-a făcut să-mi doresc o carieră în operă.


Între două reprezentații de Rigoletto de la Covent Garden, vei încânta publicul ieșean. O gală doar a ta îți oferă posibilitatea de a alege un program cu ceea ce te inspiră cel mai mult în această perioadă. Cum ai gândit programul și ce ai ales să cânți?

Am ales ariile pe care le iubesc foarte tare și fac parte din rolurile pe care le cânt momentan pe scenele lumii. Mi-aș fi dorit să aleg mai multe arii, dar sunt și arii pentru care nu am găsit partituri pentru orchestră. Când cânți doar cu pianul e mult mai simplu să găsești partituri; pentru orchestră, a fost mai complicat. Le-am ales să am partituri, în primul rând.

Și anume?

Carmen, bineînțeles! Dalila, Eboli. Din Carmen am trei arii, două arii din Samson și Dalila, "Canzone del velo" din Don Carlo. Am și o zarzuelă care este extraordinară și sunt sigură că publicul ieșean o să fie foarte încântat să o asculte. Voi mai cânta din Adriana Lecouvreur "Acerba volutta", aria din actul II a Principesei de Bouillon - rol pe care l-am tot cântat în ultimul timp și care-mi aduce foarte multă satisfacție artistică.


La conducere se va afla Mihnea Ignat, dirijor al Operei timișorene. Voi ați mai lucrat împreună?

Da, am cântat un Carmen în concert la Timișoara, imediat după pandemie, și ne-am înțeles foarte bine. Am considerat că este o alegere foarte bună să se afle la pupitrul orchestral.


Ai o toamnă bogată în spectacole de Carmen și Rigoletto, iar recent ai salvat și un spectacol de Adriana Lecouvreur la Riga. Cum arată mai departe agenda ta?

Și nu numai. Și un spectacol de Aida, la Riga.


Bun. Dacă e să vorbim de salvări, cum este o salvare de spectacol pentru tine? Ce reprezintă un astfel de moment care se poate ivi oricând în viața unui artist?

Cred că cel mai important e să vezi ce zboruri ai. Pare ciudat, dar chiar așa și este. Adică să-ți dai seama dacă ajungi în timp util la acea salvare. Îți faci socotelile frumos și poți să spui da sau nu. Înseamnă să știi partitura foarte bine deja și să te bazezi pe sănătatea proprie - adică dacă te simți în stare, dacă ești sănătos, dacă poți face față stresului, întârzierilor... pentru că se întâmplă, în două săptămâni am avut trei zboruri care au întârziat 6-10 ore... e stresant. E mai stresant decât orice spectacol foarte greu să nu ajungi la spectacolul la care trebuie să iei parte.

Eu, de obicei, spun da oricărei salvări de spectacol pentru că îmi place să cred că nu există imposibil și îmi place să cred că pot să fac absolut orice dacă sunt sănătoasă. Și îmi și împing limitele pentru a mă cunoaște mai bine.

Îți place adrenalina...

... îmi place foarte mult adrenalina.


Și, mai departe, cum arată agenda ta?

De la Covent Garden voi începe o nouă producție de Rigoletto la Teatro Real din Madrid. În ianuarie, încep o nouă producție de Evgheni Oneghin la Düsseldorf. Între timp, voi avea spectacole la Riga, în Praga și tot așa, multe alte contracte.


Producția de Oneghin de la D
üsseldorf - pentru tine va fi un debut de rol, Olga?

Va fi debut Olga și voi fi alături de soțul meu, Bogdan Baciu, în rolul titular. Și... o să fim în familie.


Este un rol pe care ți-l doreai sau, pur și simplu, a apărut această oportunitate datorită montării de la opera unde ești angajată?

Exact. Și am spus da, pentru că îmi place să învăț roluri noi. De ce nu?!


Este și primul tău rol în limba rusă?

Da. Am mai învățat Polina din Dama de pică, dar nu am debutat-o niciodată.


Cum percepi acest rol nou, Olga?

Îmi place să cânt în alte limbi, bineînțeles. Cânt în franceză, în italiană cel mai mult, am cântat în limba engleză și am zis, de ce nu, și în limba rusă, mai ales că e un repertoriu ofertant pentru vocea mea.


Din punct de vedere muzical, cum ți se pare în raport cu ceea ce ai făcut până acum?

E extraordinar! Evgheni Oneghin întotdeauna mi-a plăcut. Am ascultat foarte mult Evgheni Oneghin și acum am posibilitatea să și fiu în acest spectacol.

Interviu realizat de Florica Jalbă