>
You need Flash Player 8 or newer to listen to this
clip.
|
AUDIO. Interviu cu pianista Mădălina Pașol
Vineri, 6 decembrie, pianista Mădălina Pașol își va lansa cel mai recent album , Algo-Ritm, apărut în acestă toamnă la Editura Casa Radio. Evenimentul va avea loc la Târgul de Carte Gaudeamus, în Pavilionul B2 Romexpo, la standul Radio România. Despre acest album, Mădălina Pașol a stat de vorbă cu colega noastră, Ioana Țintea.
Doamnă Mădălina Pașol, albumul Algo-Ritm, pe care îl lansați oficial la Târgul Gaudeamus, pe 6 decembrie a fost difuzat în premieră la Radio România Muzical. Cum ați perceput această primă întâlnire a publicului cu acest material?
A fost o mare bucurie pentru mine să pot auzi muzica și înregistrările pe postul de radio. Ecourile au fost foarte frumoase și majoritatea celor care au ascultat piesele au fost încântați pentru că este o muzică perfectă pentru sărbătorile care urmează să vină.
Albumul Algo-Ritm cuprinde înregistrări speciale realizate pe scena Sălii Radio în 2022, piese miniaturale din zone stilistice diferite, mergând de la creația barocă la cea modernă, cu incursiuni în muzica românească de secol XX. Cum ați conturat conceptul acestui album și de ce ați ales să aduceți în prim plan miniatura pentru pian?
Așa cum spune și titlul Algo-Ritm am încercat cumva să am o concluzie a întregii mele cariere, pornind de la piese foarte mici și delicate, pe care le-am cântat și în copilărie, cum ar fi Marșul piticilor sau Preludiu de Tudor Dumitrescu. Apoi am ales câteva piese care au fost descoperite în ultimii ani, așa cum ar fi Allegro de Wolfgang Amadeus Mozart sau Albumblatt de Johannes Brahms, niște lucrări excepționale, care au fost ținute până acum câtva timp în bilbiotecile sau în colecțiile unor mari iubitori de muzică, apoi am adus în aceste înregistrări puțin din repertoriul pentru tineret, pentru copii, pentru că, după cum știți, mă ocup cu promovarea tinerelor talente și mi-am dorit foarte mult să mai poată avea încă o posibilitate dea descoperi și alte piese noi și poate să descopere această dragoste pentru minitaturi și să iubească și piesele mai scurte dedicate vârstelor lor.
Așadar, parcursul dumneavoastră artistic este firul roșu care leagă piesele incluse pe album.
Da, așa mi-ar plăcea să spun, cu toate că tehnica mea sau ceea ce am devenit în decursul anilor de carieră pianistică, eu am o tehnică pe piese mai mari, de anvergură, așa cum a fost și ultimul meu CD cu Robert Schumann - Kreisleriana și Sonata de Liszt. Tehnica mea este una tumultuoasă și iubesc repertoriul pasionat și cu mult avânt, care este compus pentru pian. Aici m-am dedicat mai mult miniaturii din dorința de a descoperi pentru mine un repertoriu poate chiar și mai puțin cântat de pianiști de mare anvergură.
Vorbiți-ne despre titlul ales. La o primă vedere, titlul ne duce cu gândul la științele exacte.
Da, la matematică, în această selecție, mergem pas cu pas prin istoria muzicii. Bineînțeles, nu avem o legătură directă cu matematica, dar ritmicitatea cu care am pășit de-a lungul acestui album ne duce cumva cu gândul la un ritm, la un algoritm, la o îmbinare a științelor matematice cu interpretările, cu tot ceea ce am trăit în studio când am analizat cu regizorii muzicali și cu cei cu care am dezvoltat acest proiect în tot amănuntul pentru a nu deveni un produs oarecare, ci am mers în cele mai mari detalii și de acolo cred, împletirea aceasta a tot ceea ce am pregătit noi pentru acest album, de acolo vine puțin și titlul, Algo-Ritm. Noi am analizat și am mers în cele mai mici detalii, poate chiar și matematic, dacă o să ascultați, ritmul pe care încercăm să îl păstrăm și pulsația fiecărei piese încearcă să ne ducă într-o anumită zonă muzicală, în care pătrundem mai greu în aceste momente în care viața noastră este tumultuoasă și expansivă.