>

Archived : 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |

88 de ani de Radio în România

Friday, 28 October 2016 , ora 14.39
 


88 de ani în care muzica a făcut parte simbiotic din esența radiofoniei românești.

88 de ani în care ansamblurile muzicale din Radioului național au crescut și s-au diversificat ca gen. De la Orchestra Națională născută în 1928 până la Cvartetul Voces (ultimul intrat), cele șapte formații muzicale marca Radio România acoperă întreaga scală a genurilor.

Repere esențiale din istoria celor aproape nouă decenii de există ale Orchestrelor și Corurilor Radio România - în considerațiile muzicologului Daniela Caraman Fotea.

Elementul adus în prim plan: rolul Orchestrelor și Corurilor în istoria Radio România, instituție fondată la 1 noiembrie 1928.

Sorina Goia

Sala_Radio_Mihail_Jora_1

"Societatea Română de Radiodifuziune încununează media națională. Este, o recunosc specialiștii (de bune decenii), epoca orchestrelor societăților de radiodifuziune, care au posibilitatea de a asigura o extinsă cultură a sunetului - "purtătorul sensului" (potrivit gândirii lui Dimitrie Cuclin). Adăpostesc laboratoare muzicale, posedă aparatajul de captare și memorizarea sunetelor transmise la distanțe enorme pentru un public imens; chiar forțând domiciliul acestuia pentru a asculta concerte, recitaluri, concursuri.

Logic, o perlă a coroanei media sunt fomațiile muzicale ale instituției. Șapte sunt la noi, asemeni simbolului artelor. Fiecare acoperind un domeniu stilistic reprezentativ, fără a ocoli popularitatea sau divertismentul și derulând istorii bogate,validate printr-un binom specific, unicat: personalitățile care le-au onorat cu prezența, apoi imensa fonotecă de înregistrări (valoare de patrimoniu).

Orchestra-RadioOrchestra Simfonică, mijloc de expresie pe care muzicieni și iubitorii de muzică îl primesc din generație în generație cu respect (având viață bogată în dauna mutațiilor din cultură și civilizație), a fost înființată și ea în 1928 de Mihail Jora, intrând în circuitul stagiunilor publice 4 ani mai târziu, cu activitate neîntreruptă de concert între octombrie și iunie. Enumerarea personalităților care i s-au alăturat s-ar întinde pe lung parcurs, asemeni premiilor ori turneelor pe patru continente. Însoțind un turneu al Orchestrei Naționale la Bruxelles, prilejuit de aniversarea zilei Europei, în fața unui auditoriu alăturând și nobilimea cu sânge albastru a importantei capitale, în loc de felicitări de conjunctură un profesionist al radioului belgian (fără a avea vreo obligație) și-a concretizat entuziasmul sincer cu convingere prin sintagma "Vive la Roumanie!". Câte zeci (poate sute!) asemenea scene nu s-au datorat muzicienilor Radioului.

5-corul-radioOrchestra Simfonică s-a dezvoltat având ca ideal Corul, grupele instrumentale acoperind toate registrele de la grav la acut ale vocii umane. Corul Academic, fondat în 1940 sub conducerea dirijorului și compozitorului Ioan Croitoru, a fost omagiat peste hotare, are faimă internațională cu lauri cuceriți, deloc întâmplător (și timcât de onorant!) la Casa Albă și Vatican. Cu repertoriu vast, național, bizantin, universal, apt de a interpreta orice lucrare din indiferent ce parcurs stilistic. Alături de grupa mai mică, doar prin vârstă, Corul de Copii (fondat în 1945) în care s-au plămădit și personalități devenite vedete internaționale. Cele două formații pun în valoare o idee a maestrului Nicolae Herlea foarte dragă mie: vocea este cel mai frumos instrument pentru că toate celelalte sunt făcute de mâna omului.

Orchestra_de_Camera_RadioOrchestra de Cameră Radio - fondată în 1947 ca Orchestra de Studio a Radiodifuziunii - numită astfel din 1990, este provenită din Orchestra de Studio și a asigurat (sub bagheta tuturor dirijorilor noștrii, dar și a unor oaspeți de peste hotare) imensul număr de înregistrări cu muzică românească, în special în prime audiții, programe cu tineri interpreți români, alături de concerte în stagiune proprie, turnee. Altfel spus, a luat loc în raft dobândind identitate de fonotecă-discotecă.

Soliștii Radioului, dirijorii, formațiile de cameră asemeni Voces-ului au luat loc divelor de odinioară ale belcanto-ului. Caz rar, Cvartetul "Voces" fondat din 1973 la Iași și intrat sub egida Radioului după 1990. Este, fără dubiu, cea mai valoroasă formație de profil a României și nume select în internațional. Caz rar, doar despre ei pot spune că oferă un asalt al calității prin cantități tot mai rafinate.
Orchestra-de-Muzica-Populara2-Foto-Alexandru-DoleaAccesibilatea producțiilor Orchestrei de Muzică Populară nu trebuie fetișizată; în spatele ei se află o cultură. Nu este numit folclorul clasicismul nostru muzical? Stavilă mutanților din gen, a asigurat din 1 decembrie 1949 (data înființării) policromia melodico-ritmică a tuturor vetrelor folclorice românești. Nu există voce de referință, voce cu valoare, indiferent de carieră, care să nu se regăsească în fonoteca Radioului; grație - evident - orchestrei, martor de creativitate cu autenticitate, deci valoare. Orchestra de Muzică Populară a asigurat cartea de vizită națională a muzicii românești, cu strategie lăudabilă a diriguitorilor ei: optimizarea accesibilității comerciale cu substanța artistică.

downloadVreme îndelungată, Orchestra de Muzică Ușoară (fondată în 1949) s-a impregnat în cotidian, prin difuzarea creației de gen, oferta națională fiind covârșitoare și penetrantă. Orchestra a înregistrat (și prezentat în show-uri și concerte) creațiile tuturor compozitorilor români de muzică ușoară, sub bagheta inegalabilului, iată după atâția ani de la dispariție, a Maestrului Sile Dinicu (compozitor, orchestrator, pianist, dirijor, mentor al tinerimii). Orchestra a fost și continuă să fie o colecție de virtuozi, instrumentiști cu care s-ar lăuda meridianele, (o și fac!); mulți dintre cei crescuți aici le delectează.

Așadar,cu un asemenea arsenal, nu este cazul să ne întrebăm de ce ascultăm muzică? Reverența pentru cei care ne oferă, în speță Formațiile Radioului, poate fi ( la aniversarea celor 88 de ani de la înființarea instituției) și istoria lor consemnată reprezentativ, cu răspunderea unui act cultural încredințat acum (asemeni unui atestat în perenitate și impotriva deteriorării suportului informativ) și internetului.

Daniela Caraman Fotea

Daniela Caraman Fotea